Sunday, November 4, 2012

PBB kecam tindakan pemberontak Syria

Syria
Tindakan pemberontak Syria dikecam
GENEVA - Rakaman video menunjukkan kumpulan pemberontak membunuh askar kerajaan yang menyerah diri dikecam pejabat hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), kelmarin.

Jurucakap pejabat itu, Rupert Colville memaklumkan tindakan tidak berperikemanusiaan itu diklasifikasikan sebagai jenayah perang dan pelaku boleh didakwa.

"Kami akan meneliti rakaman video itu walaupun agak sukar untuk mengenal pasti pelaku dan lokasi sebenar. Jika insiden kekejaman tersebut benar-benar berlaku, ia sememangnya satu kesalahan jenayah perang," katanya.

Video memaparkan tindakan kejam pemberontak menembak mati beberapa askar rejim Presiden Bashar al-Assad itu turut dikritik penyokong Tentera Pembebasan Syria (FSA) tersebut.

Dalam perkembangan berkaitan, kumpulan pemberontak sekali lagi melancarkan serangan di pangkalan tentera udara di wilayah Idlib.

Difahamkan, pangkalan tentera udara tentera Taftanaz tersebut menjadi sasaran berikutan insiden serangan jet pejuang yang dilancarkan secara besar-besaran sejak minggu lalu dan telah mengorbankan ratusan nyawa termasuk kanak-kanak. - Haaretz

No comments:

Post a Comment