Thursday, August 14, 2014

Jangan persoal status kerajaan negeri - Khalid


Abdul Khalid Ibrahim (tengah) mempengerusikan mesyuarat Exco yang dihadiri Dr. Ahmad Yunus Hairi (kiri), Sallehen Mukhyi (dua kiri), Ir Iskandar Abdul Samad (tiga dari kiri) dan Dr. Halimah Ali di Bangunan SUK, Shah Alam, semalam.- GAMBAR/Ihsan Pejabat Menteri Besar
SHAH ALAM 13 Ogos - Status kerajaan negeri sekarang yang dipimpin oleh Menteri Besar dari Bebas bersama empat Exco Pas dan seorang dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak seharusnya dipersoalkan oleh mana-mana pihak selagi sah di sisi undang-undang.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, jika perkara itu mahu diperbesar-besarkan, penubuhan kerajaan negeri pakatan pembangkang juga boleh dipersoalkan statusnya memandangkan pakatan berkenaan bukannya sebuah pertubuhan yang berdaftar.
"Orang tanya status kerajaan negeri sekarang dan saya katakan semua parti politik ada. DAP, PKR, Pas semuanya ada, UMNO pun ada justeru, tidak ada sebarang masalah," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini, hari ini.
Pada Isnin lalu, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah memberi perkenan kepada Abdul Khalid untuk kekal sebagai Menteri Besar selepas dipecat keahliannya daripada PKR.
Abdul Khalid menerima kritikan daripada pelbagai pihak khususnya PKR dan DAP yang mahukan beliau berundur kerana didakwa hilang sokongan daripada parti.
Bagaimanapun, kedudukan Abdul Khalid masih selamat apabila empat Exco dari Pas menyokong kepimpinannya kecuali lima Exco PKR dan DAP yang tidak menyokong.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140814/po_04/Jangan-persoal-status-kerajaan-negeri---Khalid#ixzz3AN84GucC
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment