Thursday, August 14, 2014

Pas sanggup berkorban, kekalkan empat Exco


SHAH ALAM 13 Ogos - Pas dilihat membuat pengorbanan besar dengan terus mengekalkan empat Exco daripada parti itu dalam kerajaan negeri demi memastikan perancangan dan program pembangunan dapat diteruskan.
Pesuruhjaya Pas Selangor, Iskandar Abdul Samad berkata, parti itu mengambil keputusan sedemikian supaya rakyat tidak rugi berikutan kemelut jawatan Menteri Besar ketika ini.
"Pas masih berada dalam pakatan pembangkang dan kami akan menjaga kepentingan pakatan ini dalam kerajaan negeri.
"Kami masih membawa semangat pakatan pembangkang dan berpegang kepada prinsip-prinsipnya," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Kerajaan negeri kini hanya mempunyai lima Exco iaitu empat dari Pas dan seorang lagi Parti Keadilan Rakyat (PKR) selepas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memecat dua Exco PKR dan tiga dari DAP semalam.
Kedudukan Exco dari PKR iaitu Radziah Ismail bagaimanapun masih lagi belum dimuktamadkan ekoran beliau berada di luar negara ketika ini.
Menurut Iskandar, keputusan untuk mengekalkan keempat-empat Exco Pas itu juga dibuat bagi memastikan UMNO tidak mengambil kesempatan dalam keadaan sekarang tetapi kami dituduh telah mengkhianati pakatan pembangkang.
"Apa yang saya ingin tegaskan di sini, Pas akan keluar dari kerajaan ne-geri jika Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) UMNO dilantik sebagai Exco.
"Pas juga tidak akan menuntut supaya ADUN dari Pas untuk dilantik sebagai Exco yang baharu," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140814/po_03/Pas-sanggup-berkorban-kekalkan-empat-Exco#ixzz3AN8PA0Pl
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment