Friday, August 22, 2014

Keluarga akur tidak buka keranda



ROHANI berbual dengan sebahagian daripada keluarga mangsa nahas MH17 ketika melawat mereka di Hotel Marriott, Putrajaya kelmarin.


SEPANG - Kebanyakan ahli keluarga dan waris mangsa tragedi pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 menerima cadangan pihak kerajaan untuk tidak membuka keranda jenazah yang akan tiba di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pagi ini.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata, kesemua jenazah mangsa sama ada yang beragama Islam atau yang beragama lain telah diurus dengan sebaik mungkin oleh pihak yang diberi tanggungjawab untuk menguruskannya.
"Malam ini (semalam), saya akan bertemu lagi beberapa ahli keluarga mangsa untuk memberi keyakinan kepada mereka mengenai perkara ini tetapi saya gembira apabila sebahagian besar waris mangsa mula memahaminya," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.
Menurut beliau, sehingga kini lima ahli keluarga mangsa nahas pesawat MH17 masih berada di Amsterdam dan dijangka kembali ke tanah air awal pagi ini menggunakan pesawat komersial manakala 120 lagi waris telah dikumpul dan di tempatkan di beberapa buah hotel di ibu negara untuk upacara istiadat tersebut.
Katanya, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menunggu jenazah penumpang MAS, Mohd. Ali Mohd. Salim di Pagoh, manakala beliau bersama Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusuf akan mengiringi dua jenazah pulang ke Kuching, Sarawak.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0822&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm#ixzz3B4WvL47t 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment