Friday, August 22, 2014

Malaysiaku Minda Merdeka


MUHAMMAD MUHD TAB | .

Saya sedang berada dalam kereta menuju ke Taiping pagi ini untuk menyambut rombongan bermotor Jelajah Merdeka yang akan tiba di sana kira-kira jam 8 30 pagi ini.

Motosikal-motosikal berkuasa tinggi ini dilepaskan oleh Timbalan Presiden PAS Tuan Haji Mohamad Sabu di Temerloh pada 16 Ogos yang lepas.

Kesemua 15 mereka akan bergerak dari Temerloh ke Trengganu, Kelantan, Perlis, Kedah, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan kembali ke Kuala Lumpur pada 30 Ogos dan di sambut oleh Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur kira-kira jam 9 malam.

Apa yg kita nak sibuk-sibuk bermotor ke seluruh negara? Tak ada ke kerja lain yang lebih bermanfaat yang boleh dilakukan?

Bila saya dilantik oleh Pengerusi Lajnah Penerangan PAS Pusat Datuk Mahfuz Omar untuk mempengerusikan JK Sambutan Kemerdekaan Makaysia ke-57 tahun ini 2014 anjuran PAS, saya fikir kita ada satu aspek yang sangat penting berkaitan kemerdekaan ini. Yakni aspek berkaitan minda atau lebih tepat jiwa.

Jiwa yang kukuh dan kuat boleh memberi keyakinan pada otak untuk menggerak seluruh anggota untuk melakukan sesuatu.

Jiwa yang lemah akan menyebabkan otak akan menjadi lemah atau 'demotivated'.

Melalui siri perbincangan dalam banyak kali mesyuarat jawatankuasa persiapan, maka salah seorang ahli, Suhaimi melontar kan idea slogan "Malaysiaku Minda Merdeka"

Saya berperdapat slogan Malaysiaku Minda Merdeka ini sangat releven dengan keadaan pemikiran dan sikap orang-orang kita pada ketika ini.

Tanpa mempunyai minda yang merdeka orang kita akan terus berada di dalam alam fikiran "kebergantungan" kepada org lain.

Ianya tidak baik dan membawa seseorang itu menjadi mundur ke belakang.

Orang Jepun, German punyai minda yang hebat. Kekuatan minda mereka menjadikan mereka sangat berjaya membina negara mereka.

Kita masih dibelengu oleh dasar pemerintah BN yang sejak mula-mula merdeka 1957 hinggalah ke hari ini yang mengamalkan dasar subsidi yang terus menerus melemahkan minda dan jiwa orang kita.

Minda yang lemah dan jiwa yangg lemah tidak memungkinkan orang kita bangun dan bingkas bergerak apatah lagi hendak bersaing dngan bangsa-bangsa maju di dunia.

Nabi Muhammad SAW berjaya mewujudkan jiwa dan minda hebat. Selepas zaman Baginda, Islam berkembang ke seluruh dunia.

Orang-orang Islam selepas Baginda punyai jiwa yang hebat dipandang tinggi oleh orang-orang di merata tempat di seluruh dunia pada ketika itu.

Anak-anak muda yang mengibarkan bendera Makaysia ke seluruh pelusuk negara ini mengajak kita semua menghayati slogan 'Malaysiaku MINDA Merdeka'.

*Penulis adalah Pengerusi JK Sambutan Kemerkekaan PAS Malaysia kali ke-57, dan juga mantan Menteri Besar Selangor.

- HARAKAHDAILY 22/8/2014

No comments:

Post a Comment