Wednesday, August 25, 2010

Tindakan melampau, jijik




AHMAD ZAKI menghantar memo bantahan di Kedutaan Indonesia, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Pergerakan Pemuda UMNO semalam mengutuk sekeras-kerasnya tindakan penunjuk perasaan yang membaling najis ke pekarangan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta dan memijak Jalur Gemilang dalam satu demonstrasi di luar kedutaan itu petang semalam.
Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, walaupun tindakan melampau itu dilakukan hanya segelintir pihak dan tidak mewakili pendirian rakyat Indonesia terhadap Malaysia secara keseluruhan, insiden berkenaan dianggap telah merendahkan kedaulatan negara dan satu perbuatan yang amat jijik.
Justeru, beliau menggesa pemerintah Indonesia meningkatkan tahap keselamatan Kedutaan Malaysia di Jakarta bagi mengelakkan perkara itu berulang.
Beliau juga menyeru media Indonesia yang dipercayai turut terlibat dalam mengapikan-apikan hubungan baik antara kedua-dua negara supaya melaporkan berita dengan lebih berhemah bagi menjaga keharmonian hubungan dua hala.
"Saya juga telah mengarahkan Pengerusi Biro Antarabangsa Pemuda UMNO, Datuk Ahmad Zaki Zahid untuk menghantar satu memo bantahan kepada Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur bagi menyampaikan mesej protes dan bantahan kami kepada pemerintah Indonesia berhubung kejadian itu," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

No comments:

Post a Comment