Sunday, September 19, 2010

AS, Indonesia tekad selesai isu hangat


HILLARY diikuti Marty setibanya di sidang akhbar selepas pertemuan di Jabatan Negara di Washington, kelmarin. - REUTERS


WASHINGTON 18 Sept. - Amerika Syarikat (AS) dan Indonesia semalam bertekad meluaskan kerjasama ke peringkat global dan menyatakan kedua-dua negara boleh memainkan peranan dalam membantu menangani isu-isu hangat dari peranan Islam hinggalah kepada konflik Asia Barat.
Menerusi satu ikatan julung-julung kalinya yang dinamakan 'Suruhanjaya Bersama', Washington dan negara Islam terbesar itu sepakat untuk menunaikan janji dalam perjanjian-perjanjian terbaru seperti menggalakkan pertukaran pelajar dan memerangi perubahan iklim.
"Indonesia bukan sahaja rakan kongsi dua hala yang baik, ia juga adalah pemimpin yang mewakili banyak isu penting yang ditekankan dua negara," kata Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton pada satu sidang akhbar.
Menteri Luar Indonesia, Marty Natalegawa sebelum itu berkata, negara ketiga dan keempat paling padat di dunia itu perlu melengkapi antara satu sama lain di peringkat antarabangsa.
"Kami sedia bekerjasama dengan AS dalam menggalakkan pemahaman dua negara, setiap kali berhadapan konflik atau ketegangan.
"Tidak kira konflik Israel-Palestin atau isu nuklear semenanjung Korea, kami akan sentiasa berusaha untuk menjadi sebahagian daripada penyelesaiannya," katanya di Pusat Strategik dan Kajian Antarabangsa.
Indonesia tidak mengiktiraf Israel, namun negara kepulauan itu mempunyai pelbagai latar belakang penduduk dengan kebanyakannya mengamalkan Islam sederhana.
Jakarta sudah lama menjalin hubungan dengan Korea Utara, malah kadang kala pernah menjadi orang tengah dengan negara komunis itu.
Pentadbiran Presiden Barack Obama meletakkan satu penekanan baru terhadap Asia Tenggara, yang dirasakan gagal dilakukan bekas Presiden George W. Bush yang terlalu memberi perhatian kepada perang di Iraq dan Afghanistan. - AFP

No comments:

Post a Comment