Sunday, September 19, 2010

Tanah mendap di Bukit Antarabangsa



FAUZIAH Jamaluddin menunjukkan tanah jerlus di belakang bahagian dapur rumahnya di Kampung Sungai Sering, Bukit Antarabangsa, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 18 Sept. - Empat sekeluarga terkejut apabila mendapati bahagian dapur rumah mereka mendap sedalam kira-kira empat meter yang membentuk seakan-akan sebuah kolam.
Mereka yang baru pulang dari menyambut sambutan Aidilfitri di Langkawi menyedari kejadian itu pada pukul 2.30 pagi sebaik tiba di rumah yang terletak di Kampung Sungai Sering, Bukit Antarabangsa, di sini.
Menurut mangsa, Fauziah Jamaluddin, 31, kejadian itu dimaklumkan oleh anak lelakinya yang berusia tujuh tahun yang pada awalnya menyangka ibunya mahu membina kolam di bahagian dapur terbabit.
"Saya terus meluru ke bahagian dapur dan terkejut melihat tanah mendap yang turut menenggelamkan bahagian dapur dan peralatan memasak ke dalam lubang itu.
"Suami saya terus menghubungi pihak bomba dan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) bagi memaklumkan kejadian itu," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini, malam ini.
Fauziah memberitahu, kejadian itu kali pertama berlaku di kawasan rumah yang dihuni sejak 11 tahun lalu dan dia percaya ia berpunca akibat longkang bawah tanah yang pecah dan menyebabkan tanah mendap.
Jelasnya, jiran-jirannya mendakwa tidak menyedari bila kejadian itu berlaku kerana tidak mendengar apa-apa bunyi yang mencurigakan sepanjang peninggalan mereka sejak seminggu lalu.
"Pihak MPAJ menasihatkan kami sekeluarga tidak tinggal di sini buat sementara kerana bimbangkan keselamatan kami.
"Kontraktor yang ditugaskan MPAJ akan menambak bahagian tanah mendap berkenaan esok, manakala pada hari Isnin kerja-kerja membaiki longkang bawah tanah yang pecah akan dijalankan," katanya.
Dalam pada itu, dia bersyukur kerana ketika kejadian itu berlaku mereka sekeluarga tidak berada di rumah.
Kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pernah menjadi perhatian ramai apabila 14 buah rumah musnah dan lima nyawa terkorban dalam kejadian di Taman Bukit Mewah pada 6 Disember 2008.

No comments:

Post a Comment