Sunday, September 19, 2010

Lima pemandu bas positif dadah

PUTRAJAYA: Walaupun tiada pemandu bas ekspres dikesan cuba mengejar ‘trip’ bagi mendapatkan habuan sepanjang Aidilfitri, kaitan pemandu dengan najis dadah masih berterusan apabila lima pemandu bas dikesan positif dadah.
Meskipun jumlah dikesan sehingga kelmarin itu kecil berbanding 30 kes pada tempoh sama tahun lalu, ia tetap menjadi tumpuan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi memastikan pemandu bas ekspres bebas dadah.
Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan berkata, pihaknya mengakui pengusaha bas mengambil berat peraturan operasi ditetapkan sepanjang musim perayaan bagi memastikan kelancaran perjalanan penumpang yang ingin balik ke kampung.

Katanya, sebelum ini ada pengusaha bas lebih mengejar ‘trip’ tanpa mengambil kira keletihan pemandu, tetapi masalah itu tidak wujud lagi berdasarkan pemerhatian dilakukan.

“Kita sudah melakukan pemeriksaan di depoh dan hentian bas berkaitan dan bersoal jawab dengan pemandu yang mengakui mereka tidak lagi perlu mengejar trip dan diberi rehat secukupnya sebelum memulakan pemanduan keesokannya.

“Saya melihat pengusaha bas ekspres melakukan penjadualan kepada semua pemandu mereka supaya tidak berlaku kejadian tidak diingini berikutan pemandu tidak boleh memberi tumpuan disebabkan mengantuk dan letih,” katanya, semalam.

Solah berkata, pemeriksaan lebih teliti juga dilakukan terhadap keadaan fizikal bas ekspres bagi memastikan kenderaan itu dalam keadaan baik, terutama sepanjang musim perayaan.

Oleh itu, katanya, anggota JPJ akan melakukan pemeriksaan lebih kerap di hentian bas dikenal pasti bagi memastikan pengusaha bas mematuhi peraturan ditetapkan JPJ, termasuk memastikan pemandu bebas dadah dan bersedia untuk memandu, terutama membabitkan perjalanan jauh.

Mengulas lanjut, Solah berkata, penguatkuasaan Ops Sikap ke-22 sempena musim perayaan sehingga kelmarin memperlihatkan 6,281 bas diperiksa dan 176 daripadanya dikenakan tindakan.

“Berdasarkan jumlah itu, JPJ mengeluarkan 216 saman terhadap 268 kesalahan sama ada terhadap pengusaha bas atau pemandu bas terbabit dan tidak ada bas disita,” katanya.

No comments:

Post a Comment