Tuesday, September 21, 2010

Bahana kuari batu



SKUDAI – “Rumah kami retak, lepas ini mungkin seluruh kawasan ini akan dilanda banjir,” itulah antara luahan yang diutarakan penduduk di dua kampung iaitu Kampung Melayu Ulu Choh dan Kampung Bahagia Ulu Choh berikutan kehadiran lima kuari di sekitar kampung tersebut dan empangan. 

Lebih 200 penduduk daripada 85 rumah yang tinggal di kampung berkenaan, di sini, mendakwa mereka semakin dihimpit kebimbangan ekoran masalah yang ditimbulkan akibat operasi kuari batu berhampiran empangan dan rumah mereka. 

Wakil penduduk, Mohd Khair Kamidi, 63, berkata, kuari yang memulakan operasinya sejak lebih dua tahun lalu itu menimbulkan pelbagai kesulitan terutama membabitkan keselamatan orang kampung yang rata-rata sudah tidak tahan dengan apa yang sedang mereka lalui kini. 

Menurutnya, lebih teruk lagi, letupan daripada kuari berkenaan mengakibatkan gegaran kuat sehingga menyebabkan rumah penduduk rosak dan retak. 

Malah kuari berkenaan turut berada berhampiran sebuah empangan yang dimiliki syarikat air Singapura, kesan daripada itu mungkin akan dapat menyebabkan empangan berkenaan pecah

No comments:

Post a Comment