Tuesday, December 14, 2010

Najib tak berani sebut wangtunai FELDA

Tranungkite Online v11 - Najib tak berani sebut wangtunai FELDA
Oleh Abdullah Ngah
Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan pihak yang mendakwa Felda bankrap, sebagai pengkhianat bangsa, kerana sanggup menghina institusi itu yang telah banyak berjasa kepada rakyat.

Tanpa menyedari ini mengambarkan yang dia sanggup berbohong dengan rakyat, kerana tidak berani mendedahkan wangtunai FELDA yang ada tersimpan di dalam akauan.

Tidak dinafikan sesungguhnya Felda sebenarnya merupakan sebuah institusi yang berjaya dan telah mengubah lanskap sosio-ekonomi negara selain mempunyai simpanan tunai yang banyak.Tapi tidak berani menyebut berapa jumlah.

Beliau hanya mampu berkata, saya tengok akaun Felda. Kalau semua saham milik Felda yang tersenarai dalam Bursa Malaysia hari ini, kita cairkan, keuntungan atau pendapatan yang boleh Felda peroleh adalah sebanyak RM4.3 bilion.Bagaimana pula dengan wangtunai yang diakatakan ada tapi berapa jumlahnya.

Ini menunjukkan kata kata yang dihalakan “Felda bankrap” walaupun disebut ...mana ada? semacam ada kebenaranya.  Alasan bahawa Pengurusan Felda kata, jangan sebut tetapi banyak wang tunai kita ada dalam simpanan...(dan) selamat," semacam tak masuk akal, kerana saham yang ada jika dicairkan dissbut dengan penuh semangat. Bukan setakat itu saja malahan kelihatan dirinya begitu bangga dengan saham sejumlah RM 4.3 bilion itu.

Tapi malangnya sampai giliran pasal wang tunai FELDA Najib kelihatan gugup sikit miskipun mendapat tempukan gemuruh dari para hadiri tanda sokongan bahawa  FELDA berjasa pada rakyat Negara ini.

Sah FELDA muflis ada asasnya, kerana  Najib enggan sebut wangtunai yang ada dalam simpanan, Sedangkan sebutan wang tunai sekian sekian adalah satu sandaran bukti maklumat yang tidak meragukan bahawa kata kata FELDA bangkrap tak masuk akal. Sekarang ini rakyat masih keliru dengan kenyataan Perdana menteri yang menafikan…” mana ada FELDA tak bangkrap”

Najib hanya mampu berkata pihak yang mendakwa Felda bankrap sebenarnya telah membuat pembohongan kedua terbesar selepas kononnya akan mengambilalih pentadbiran kerajaan di Putrajaya pada 16 September 2008.

Ini betapa tidak rela dirinya tersingkir dan berkata, adalah wajib bagi rakyat termasuk warga Felda untuk mempertahankan kerajaan sedia ada di Putrajaya.

Memang tidak elok didengar apabila dia  menyifatkan golongan berkenaan sebagai pengkhianat dan tidak berhati perut kerana sanggup menghina dan mencemar imej Felda tanpa menyedari dirinya sebagai punca pengkhianatan itu berlaku.  

No comments:

Post a Comment