Wednesday, September 26, 2012

Britain siap ekstradisi Abu Hamza ke AS

LONDON: Britain bersedia untuk menyerahkan penceramah radikal Islam, Abu Hamza kepada Amerika Syarikat (AS) atas dakwaan keganasan setelah Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah menolak rayuan terakhirnya.

Mahkamah berkenaan semalam mengekalkan keputusan 10 April lalu untuk mengekstradisi suspek pengganas kelahiran Mesir itu dan empat yang lain.
Jurucakap Jabatan Keadilan AS, Dean Boyd berkata, negaranya ‘berpuas hati’ dengan keputusan itu dan berikrar akan bekerjasama dengan Britain untuk proses mengekstradisi Abu Hamza.

Kerajaan Britain juga mengalu-alukan keputsan itu.


Semua suspek sebelum ini membantah keputusan mengekstradisi mereka kerana bimbang menerima layanan buruk jika dihantar ke AS.


Abu Hamza, bekas imam Masjid Finsbury Park di utara London, dikehendaki di Amerika Syarikat atas tuduhan menubuhkan kem latihan ala al-Qaeda untuk melatih militan di Oregon, barat laut AS.

Dia juga dituduh mengirim wang dan mengambil rekrut bagi membantu Taliban dan al-Qaeda di Afghanistan di samping menolong penculik di Yaman menculik 16 pelancong pada 1998.

Hamza yang berusia 50-an tahun, buta sebelah mata dan mengguna cangkuk pada sebelah tangannya, menjalani hukuman penjara tujuh tahun di Britain pada 2006 atas tuduhan menghasut penduduk Islam membunuh penganut agama lain. - AFP

No comments:

Post a Comment