Wednesday, September 26, 2012

Hantar surat palsu kepada Dr. M



KERATAN Kosmo! 30 Julai 2010.


KUALA LUMPUR - Bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr. Ling Liong Sik yang didakwa menipu kerajaan Malaysia semalam bersetuju bahawa surat yang dihantarnya kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berhubung projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) mengandungi isi kandungan yang palsu.
Liong Sik, 68, berkata, surat bertarikh 29 Jun 2002 yang disediakan oleh bekas Timbalan Ketua Setiausaha, Kementerian Pengangkutan, Datuk Abdul Rahman Mohd. Noor itu mengandungi kadar faedah dan ia berdasarkan keputusan mesyuarat yang diadakan sebelum itu.
Beliau turut mengakui hanya menandatangani surat tersebut tanpa mengetahui kandungannya kerana mempercayai pegawai terbabit.
Liong Sik turut menyatakan dia dimaklumkan mengenai laporan projek itu setiap hari oleh pegawainya ketika sesi soal balas oleh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah.
Liong Sik bagaimanapun tidak bersetuju bahawa beliau telah menipu Dr. Mahathir dalam surat bertajukCadangan Pengambilan Balik Tanah di Pulau Indah itu.
Surat itu menyatakan tentang rundingan dengan Kuala Dimensi Sdn. Bhd. (KDSB) berdasarkan kaedah sedia membeli dan sedia menjual yang menetapkan kadar pembelian tanah sebanyak RM25 sekaki persegi (skp) dan kadar faedah 7.5 peratus setahun.
Ia juga menyatakan bahawa nilaian tersebut telah dipersetujui oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH).
Turut dilampirkan bersama surat tersebut ialah harga keseluruhan tanah seluas 999.5 ekar berjumlah RM1.088 bilion.
Liong Sik sedang dibicara atas dakwaan menipu kerajaan Malaysia apabila tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta berkaitan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun adalah tambahan kepada harga pembelian tanah pajakan negeri 7324 Lot 67894 yang berasaskan RM25 skp iaitu RM1.088 bilion sedangkan beliau tahu JPPH, dalam menentukan nilai kadar RM25 skp, telah mengambil kira kadar kupon/faedah.
Beliau juga didakwa atas dua pertuduhan pilihan (pindaan) iaitu menipu dan sengaja tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta berkaitan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun adalah kadar faedah tambahan kepada harga pembelian tanah pajakan 7324 Lot 67894 berasaskan RM25 skp iaitu RM1.088 bilion.
Liong Sik didakwa melakukan semua kesalahan itu di tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya antara 25 September dan 6 November 2002.
Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Ahmadi Asnawi bersambung hari ini. - Bernama

No comments:

Post a Comment