Wednesday, September 26, 2012

Lebih 2,000 askar Syria paling tadah

askar Syria
Ribuan askar Syria yang berpaling tadah dibawa ke tempat
perlindungan khas dan disediakan kawalan keselamatan. Foto: AP
AMMAN - Lebih 2,000 askar rejim Presiden Syria Bashar al-Assad berpaling tadah dan melarikan diri ke Jordan sejak konflik tercetus di negara itu pada tahun lalu, menurut komander pengawal sempadan, kelmarin.

Menerusi wawancara bersama akhbar al-Dustour, Jeneral Hussein al-Ziyud memaklumkan bilangan pelarian Syria yang merentasi sempadan sehingga Rabu lalu telah mencecah 74,000 orang dan 2,053 daripada mereka adalah askar.

"Kumpulan anggota tentera itu dibawa ke tempat perlindungan khas yang turut disediakan kawalan keselamatan. Kebanyakan daripada  mereka cedera ditembak semasa cuba untuk memasuki Jordan.

Keadaan itu telah mendorong pihak berkuasa kami untuk mengambil langkah berjaga-jaga bagi menghadapi sebarang kemungkinan," katanya.

Awal bulan lalu, Menteri Luar Nasser Judeh memberitahu lebih 200,000 pelarian Syria telah mendapatkan perlindungan di negara itu berikutan konflik yang semakin meruncing di negara tersebut.

Bekas Perdana Menteri, Riad Hijab yang berpaling tadah daripada rejim Assad pada awal bulan lalu juga dilaporkan berada di Jordan.

Sementara itu, bekas anggota angkatan bersenjata Syria turut mendapatkan perlindungan di sebuah kem khas di Turki

Menurut laporan terbaru, angka korban di Syria kini mencecah 20,000 orang.-AFP

No comments:

Post a Comment