Monday, October 22, 2012

Bom kereta di Syria, 10 maut



Seorang anggota Tentera Pembebasan Syria mengangkat mayat seorang kanak-kanak ke atas lori pikap untuk dihantar ke hospital di Aleppo, kelmarin. Kanak-kanak itu terbunuh dalam serangan tentera kerajaan di bandar tersebut. - AFP
AMMAN 21 Okt. - Sekurang-kurangnya 10 orang maut dan berpuluh orang awam cedera apabila sebuah bom di dalam sebuah kereta meletup berdekatan sebuah balai polis dekat daerah Bab Touma, Damsyik.
Stesen televisyen rasmi melaporkan kejadian itu berlaku ketika Presiden Syria, Bashar al-Assad mengadakan pertemuan dengan utusan khas Liga Arab-Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Lakhdar Brahimi di sini.
Seorang pegawai keselamatan berkata, sebuah kereta diisi dengan bom meletup di Dataran Bab Tuma dekat balai polis di Bab Touma.
Saksi berkata, beberapa buah kereta terbakar ketika ambulans tiba dan pasukan keselamatan menutup jalan raya ke kawasan kejadian.
Sementara itu, Brahimi menggesa kedua-dua pihak bertelagah di Syria mengumumkan gencatan senjata 'sebelah pihak' sempena sambutan Hari Raya Aidiladha, selepas pertemuan dengan Assad.
Saya merayu semua pihak mengambil keputusan meletakkan senjata secara sebelah pihak bermula hari ini atau esok,'' katanya kepada wartawan, hari ini.
Beliau berkata, rayuan gencatan senjata itu bukan sebahagian daripada pelan damai tetapi merupakan inisiatifnya sendiri. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121022/lu_01/Bom-kereta-di-Syria-10-maut#ixzz2A2QEfpXs
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment