Malala Yousafzai
Pasukan tentera membantu Malala Yousafzai yang cedera ditembak di Lembah Swat, Pakistan. - Foto EPA
ISLAMABAD – Pelajar perempuan Pakistan yang ditembak Taliban minggu lalu akan dibawa ke United Kingdom (UK) untuk rawatan susulan, demikian diumumkan oleh tentera negara itu hari ini.

Menurut pihak tentera, Malala Yousafzai, 14, memerlukan rawatan “berpanjangan.”

“Pasukan perubatan gembira dengan keadaannya yang digambarkan sebagai optimum," menurut satu kenyataan yang dikeluarkan tentera hari ini.

Melihat kepada perkembangan itu, ia membuka peluang supaya Malala dipindahkan ke unit penjagaan kanak-kanak yang mengalami kecederaan parah di Britain yang menempatkan tenaga pakar.

Nama Malala menjadi sebutan di seluruh dunia lantaran usahanya mempertahankan hak kanak-kanak di kawasan kediamannya, di Taliban Swat Valley, untuk pergi ke sekolah.

Malala ditembak ketika dalam perjalanan pulang dari sekolah Selasa lalu sewaktu melalui sempadan Afghanistan.

Seorang lelaki bersenjata melompat naik ke atas van sekolah yang dinaikinya dan bertanyakan Malala.

Rakan sekelas Malala yang terperanjat  menunjukkan jari ke arah gadis tersebut sebelum dia ditembak oleh lelaki berkenaan.

Dua gadis lain dalam van itu  turut mengalami kecederaan namun tidak serius.

Malala dikejarkan ke sebuah hospital di bandar barat laut Peshawar di mana doktor bekerja keras untuk mengeluarkan peluru yang  tertanam di  lehernya dan menangani bengkak pada otak gadis cilik itu. 

Dia kemudian dipindah ke sebuah hospital tentera di Rawalpindi, berhampiran Islamabad, yang mempunyai unit penjagaan khusus intensif pediatrik.

Keputusan menghantar Malala ke Britain  berdasarkan jangkaan dia akan memerlukan rawatan untuk membaiki atau menggantikan tulang-tulang dan tengkoraknya yang rosak.

Malala juga memerlukan rawatan pemulihan neurologi, menurut tentera.