Thursday, February 7, 2013

Ahmadinejad ditegur

Ahmadinejad (kiri) dan Sheikh Ahmed al-Tayyeb, berjabat tangan ketika pertemuan mereka di Kaherah semalam. - Foto REUTERSAhmadinejad (kiri) dan Sheikh Ahmed al-Tayyeb, berjabat tangan ketika pertemuan mereka di Kaherah semalam. - Foto REUTERS Imam Al-Azhar minta Presiden Iran tidak campur tangan politik di Teluk

Kaherah: Imam Besar Al-Azhar Sheikh Ahmed al-Tayyeb meminta Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad tidak campur tangan dalam hal ehwal politik Bahrain atau negara Teluk lain dan perlu mempertahankan hak minoriti Sunnah di negaranya.
Ahmadinejad, yang menjadi presiden pertama melawat Mesir dalam tempoh 30 tahun, diberi sambutan permaidani merah oleh Presiden Mohamed Mursi kelmarin sebelum menerima teguran ulama Sunnah terkenal itu.

Saya berharap lawatan ini akan menjadi permulaan baru bagi perpaduan antara kedua-dua rakyat," Mahmoud Ahmadinejad, Presiden Iran

Al-Tayyeb, menolak apa yang disifatkannya sebagai penyebaran ajaran Syiah di bumi Sunnah. Tayyeb, yang berkata demikian dalam kenyataan selepas bertemu Ahmadinejad, menuntut presiden Iran itu menghormati Bahrain sebagai negara Arab yang bersaudara dengannya dan tidak campur tangan dalam hal ehwal negara Teluk.


Pertahan minoriti sunnah

Beliau juga berkata, Ahmadinejad perlu mempertahankan hak minoriti Sunnah di negara berfahaman Syiah itu.
Berikutan pertemuan kelmarin, Ahmadinejad mengadakan sidang akhbar di Al-Azhar dan berkata beliau datang dari Iran untuk memberitahu bahawa Mesir dan rakyatnya berada dalam hati rakyat Iran.

“Saya berharap lawatan ini akan menjadi permulaan baru bagi perpaduan antara kedua-dua rakyat,” katanya.

Beliau juga menawarkan bantuan pinjaman dan kerjasama strategik dengan Mesir, namun mendapat sambutan dingin.


Sementara itu seorang lagi ulama kanan Al-Azhar, Hassan al-Shafie, yang bercakap selepas Ahmadinejad, memberi komentar terhadap sebahagian penganut Syiah yang menghina beberapa sahabat Nabi Muhammad ketika presiden Iran itu mendengar dengan wajah kurang senang yang ketara.

“Perbincangan ini jujur,” kata Shafie mengenai pertemuan Ahmadinejad dengan Tayyeb.

Puak Syiah mencaci sebahagian sahabat yang dituduh merampas kuasa daripada sepupu baginda, Saidinia Ali, yang mereka percayai dilantik sebagai pewaris sah.

Pada petangnya, Ahmadinejad dicemuh seorang lelaki yang juga cuba melempar kasut ke arah presiden Iran itu ketika beliau meninggalkan masjid Al-Hussein selepas solat, kata saksi. - AP

No comments:

Post a Comment