Sunday, February 10, 2013

Perisik Indonesia serah suspek kepada CIA



 
Jakarta: Bekas ketua Badan Perisikan Negara (BIN) Indonesia, AM Hendropriyono mengaku menyerahkan tiga suspek militan kepada agensi perisikan pusat Amerika, CIA.

Pada masa sama, beliau menafikan mengetahui rancangan sulit negara kuasa besar itu untuk menahan dan menyeksa suspek pengganas dari seluruh dunia dalam usaha memerangi keganasan.
Hendropriyono berkata, suspek berkenaan ditahan di Poso, Sulawesi Tengah pada 2002 dalam operasi yang tidak ada kaitan dengan CIA.

Dalang pertelingkahan agama

“Kami tidak mendapat sebarang perintah daripada CIA. Saya masih ingat, kami tahan tiga warga asing terbukti mendalangi pertelingkahan antara penganut Kristian dan Islam di Poso pada 2002.

“Akhirnya, saya ambil keputusan untuk menyerahkan tiga suspek berkenaan kepada CIA kerana pihak berkuasa kami, termasuk Polis Nasional dan Dewan Perwakilan Rakyat menolak hasil siasatan kami,” kata Hendropriyono yang dipetik The Jakarta Post, semalam.

Akhbar itu melaporkan, laporan Open Society Justice Initiative (OSJI) berpejabat di New York setebal 213 halaman mendedahkan bahawa sejak 2002, Hendropriyono dipercayai membantu CIA menahan tiga suspek berkenaan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment