Wednesday, August 27, 2014

Rayer mengaku tidak bersalah dituduh menghasut


HARAKAHDAILY | .
GEORGE TOWN: Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Delima R.S.N Rayer mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas dua pertuduhan menyebut kata-kata menghasut pada persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Pulau Pinang dan ceramah di Jalan Delima, Island Glades Jelutong, di sini Mei lepas.

Rayer, 43, yang juga seorang peguam, turut mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan pilihan mengaibkan dan membangkitkan kemarahan anggota Umno dengan melafazkan kata-kata menghasut pada ceramahnya itu.

Di Mahkamah Sesyen 2, Rayer didakwa menyebut kata-kata menghasut itu ketika sesi perbahasan di dalam Dun Pulau Pinang, pada pukul 9.30 pagi, 20 Mei lepas.

Wakil rakyat itu menghadapi pertuduhan berkenaan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 (Akta 15) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Datuk Razali Che Ani memohon jaminan RM20,000 atas alasan kes berkenaan merupakan kes berprofil tinggi dan kejadian berlaku di dalam Dun.

Rayer yang diwakili tiga orang peguam, diketuai Gobind Singh Deo, memohon mahkamah mengurangkan jaminan RM2,000 atas alasan dia memberi kerjasama sepenuhnya sepanjang siasatan.

"Beliau seorang peguam, berumah tangga di Pulau Pinang dan merupakan Adun di kawasan Seri Delima. Tidak ada kemungkinan untuk beliau melarikan diri," kata Gobind Singh.

Hakim Zulhazmi Abdullah membenarkan Rayer diikat jamin RM3,000 dengan seorang penjamin.

Sementara itu, di Mahkamah Sesyen 1, Rayer didakwa menyebut kata-kata menghasut pada ceramahnya di Taman Permainan Kanak-kanak, Jalan Delima Island Glades, Jelutong di sini pada pukul 10 malam, 22 Mei lepas.

Untuk kesalahan itu dia didakwa menurut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 (Akta 15) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta sama, jika sabit kesalahan.

Rayer turut didakwa atas pertuduhan pilihan mengaibkan dan membangkitkan kemarahan anggota Umno dengan melafazkan kata-kata menghasut itu yang boleh memecahkan keamanan awam, di tempat dan pada masa serta tarikh yang sama.

Dia didakwa mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah seksyen sama yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Hakim Zaharah Hussain membenarkan Rayer diikat jamin RM3,000 dengan seorang penjamin. Pendakwaan dilakukan oleh Razali.

Kedua-dua mahkamah menetapkan 17 Okt untuk sebutan semula kes. - Bernama

No comments:

Post a Comment