Friday, September 26, 2014

Pengarah terkenal Jamil Sulong meninggal dunia



ALLAHYARHAM Jamil Sulong di sisi isterinya, Rosnani dalam satu majlis di Petaling Jaya pada tahun 2010.


KUALA LUMPUR – Pengarah filem veteran terkenal, Datuk Jamil Sulong meninggal dunia akibat penyakit strok di kediaman anaknya di Kondominium Bukit Utama, Petaling Jaya, Selangor malam tadi. Menurut anak kedua Allahyarham, Dr. Anwardi, arwah ayahnya itu menghembuskan nafas terakhir di sisi keluarga pada pukul 9.35 malam tadi.
“Siang tadi arwah telah dibenarkan keluar hospital setelah sebulan mendapatkan rawatan di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Bagaimanapun, Allahyarham menghembuskan nafas terakhir sekitar pukul 9.35 malam,” ujarnya ketika dihubungi Kosmo! semalam. Jamil, 88, yang berasal dari Batu Pahat, Johor merupakan antara pengarah filem Melayu klasik popular selain Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.
Antara filem-filem arahannya ialah Si Tanggang, Lela Manja, Bidasari, Raja Bersiong dan Batu Belah Batu Bertangkup. Beliau berkahwin dengan Datuk Rosnani Jamil pada 12 November 1953 dan dikurniakan tiga orang cahaya mata iaitu Arjunaidi, Anwardi dan Asnadi. Jenazah akan dikebumikan hari ini selepas solat Jumaat di Janda Baik, Pahang.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0926&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm#ixzz3EOMkhVaQ 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment