Monday, October 20, 2014

Abe hadapi kemelut paling besar susulan peletakan jawatan menteri

ISNIN, 20 OKTOBER 2014 @ 10:07 AM

 
TOKYO: Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe hari ini berdepan kemelut paling besar sejak mengambil alih jawatan pada 2012 berikutan peletakan jawatan menteri perdagangan dan industrinya yang baharu berhubung pertikaian mengenai perbelanjaan politik.

Pihak media juga meramalkan bahawa menteri kehakimannya juga akan digantikan berikutan tuduhan pembangkang bahawa beliau melanggar undang-undang pilihan raya.

Menteri Perdagangan dan Industri, Yuko Obuchi, 40, anak perempuan bekas seorang perdana menteri, yang disebut-sebut antara tokoh yang mungkin menjadi perdana menteri wanita pertama di Jepun, memberitahu sidang media beliau meletakkan jawatan berikutan dakwaan penyokongnya menyalah guna dana politik.

Obuchi adalah seorang daripada lima wanita yang dilantik Abe dalam rombakan kabinet kurang dari dua bulan lalu - langkah yang dilihat bertujuan menaikkan popularitinya dan menunjukkan komitmennya mempromosi wanita sebagai sebahagian daripada strategi 'Abenomics' bagi memulihkan ekonomi.



Agensi berita Kyodo berkata, Abe juga sedang menimbang untuk menggantikan Menteri Kehakiman, Midori Matsushima.

Jumaat lalu parti pembangkang, Parti Demokratik memfailkan aduan jenayah terhadap Matsushima, dan menuduhnya melanggar undang-undang pilihan raya dengan mengedarkan kipas kertas kepada pengundi. Parti berkenaan mendesak supaya beliau meletakkan jawatan.

Selain Obuchi dan Matshusima, Menteri Pertahanan, Akinori Eto juga dipersoalkan oleh pembangkang berhubung isu berkaitan dana politik.

Pengunduran Obuchi adalah peletakan jawatan pertama kabinet Abe, yang mengambil alih jawatan pada Disember 2012 bagi penggal kedua, dengan berjanji untuk memulihkan ekonomi dan memperkukuhkan kedudukan pertahanannya. - REUTERS


Menteri Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun Yuko Obuchi ketika tiba di kediaman rasmi Perdana Menteri Shinzo Abe pagi ini. - Foto REUTERS

No comments:

Post a Comment