Monday, October 20, 2014

JIPS Siasat Anggota Polis Tak Jujur, Terbabit Jenayah


Diterbitkan: Isnin, 20 Oktober 2014 7:38 AM
- Gambar hiasan

PETALING JAYA: Wujud satu bahagian dalam pasukan polis yang mempunyai kuasa untuk membuat serbuan terhadap balai polis dan menjalankan ujian secara rawak untuk menangkap anggota polis yang tidak jujur dalam tugas dan terbabit dengan jenayah.

Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman (JIPS), adalah satu jabatan baharu yang ditubuhkan dengan diberikan kuasa untuk mengambil tindakan terhadap kakitangan yang didapati cuai atau malas dalam tugas-tugas mereka.

Pengarah jabatan ini yang pertama, Datuk Zubaidah Md Ismail memberi amaran bahawa tiada pegawai yang akan terlepas daripada disiasat dan diperiksa secara rawak oleh JIPS.

"Kami perlu memperbaharui integriti kami melalui pemeriksaan and keseimbangan.

"Mungkin ada sebahagian anggota dalam pasukan tidak akan menyukainya tetapi ini adalah masa itu kita melihat diri kita sendiri dan mengubah apa yang perlu diubah," katanya kepada The Star.
Zubaidah berkata JIPS adalah Biro Hal Ehwal Dalaman, Jabatan Polis New York (NYPD) versi Bukit Aman.

"Beberapa tahun lalu, NYPD adalah agensi yang dikaitkan dengan rasuah tetapi ia berjaya membersihkan namanya dengan melakukan ujian integriti secara rawak dan disasarkan kepada kakitangan.

"Kita tahu bahawa kita memerlukan sesuatu seperti ini dan ini sebabnya mengapa JIPS telah ditubuhkan," tambah beliau.

Dengan penubuhan jabatan baharu itu, Zubaidah berkata lembaga disiplin polis juga telah diserap ke dalam JIPS.

"Sebelum ini, lembaga disiplin adalah entiti yang berasingan. Tetapi dengan penubuhan JIPS, tujuannya adalah untuk memantau bukan sahaja sikap, tetapi juga integriti pegawai kita," katanya.

Zubaidah berkata JIPS akan berusaha untuk memastikan bahawa semua pegawai memenuhi pematuhan standard dalam melaksanakan tugasnya.

"Kami akan menempatkan pegawai kami dan menyerbu premis tanpa pengetahuan OCPD jika tiada tindakan diambil terhadap laporan yang dibuat.

"Kadang-kadang, kita perlukan tamparan kecil untuk menyedarkan kita yang sudah berpuas hati," katanya, sambil menambah JIPS juga akan menghantar surat peringatan kepada ketua polis daerah jika piawaian integriti dan pematuhan mereka tidak mencapai tahap sepatutnya.

pegawai kanan Biro Hal Ehwal Dalaman NYPD serta bekas ketua NYPD, Charles V Campisi yang berada di sini pada bulan Jun untuk bengkel mengenai memerangi rasuah, berkata rasuah biasanya dikaitkan dengan dadah apabila polis menerima suapan daripada pengedar, sambil menambah terdapat juga anggota polis yang terbabit dengan dadah.

Untuk mengatasi perkara itu, beliau berkata jabatan itu memperkenalkan ujian dadah secara rawak dan mereka yang gagal dalam ujian atau menolak untuk mengambil ujian itu akan dipecat.

Beliau juga berkongsi mengenai sasaran ujian integriti ke atas pegawai yang akan dilakukan terhadap lebih daripada 1,000 pegawai setiap tahun.

Zubaidah juga menggesa rakyat Malaysia untuk tidak menawarkan rasuah kepada anggota polis dan memberi amaran bahawa JIPS tidak memberi sesiapa yang ditangkap tawaran rasuah.

No comments:

Post a Comment