Monday, October 20, 2014

Kerja undang fitnah



mahaizura@hmetro.com.my


Kuala Lumpur: Penganjuran 'I want to touch a dog' (saya hendak sentuh anjing) di Central Park, One Utama, Selangor pagi semalam, tidak wajar dilakukan kerana boleh mengeliru dan mendatangkan fitnah kepada umat Islam.

Pengerusi Persatuan Ulama Malaysia Cawangan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Dr Mohd Fauzi Zakaria berkata, tindakan penganjur itu boleh mengganggu gugat sensitiviti orang Islam dan memesongkan akidah.

"Tindakan ini mendatangkan fitnah sedangkan masyarakat kita berpegang teguh dengan amalan mengikut Mazhab Syafie sejak zaman berzaman. Sudah jelas larangan dan hadis Rasullullah SAW supaya jauhkan anjing daripada rumah kerana najis air liurnya selain menghalang Malaikat Rahmat dan Jibril masuk rumah.

"Pandangan saya, apa yang mereka buat itu ke arah menggalakkan lagi orang Melayu yang beragama Islam seolah-olah menjadikan anjing sebagai haiwan peliharaan sedangkan ia tidak boleh setaraf dengan kucing kerana air liurnya najis mughallazah (berat) dan perlu disamak dengan air tanah sebanyak tujuh kali," katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau mengulas penganjuran acara 'I want to touch a dog' yang bertujuan membuang stigma orang ramai daripada perasaan takut dengan anjing.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 20 Oktober 2014 @ 5:15 AM


PENGUNJUNG Islam tanpa segan silu membelai anjing di Central Park, One Utama, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/3041#sthash.B7sV9oyF.dpuf

No comments:

Post a Comment