Laporan portal berita The Telegraph menyebut, kapal angkasa dikenali sebagai X-37B yang menggunakan tenaga solar, tiba di Pangkalan Tentera Udara Vanderberg kira-kira pukul 9.24 pagi (12.24 tengah hari waktu Malaysia).
Tambah laporan itu, misi yang dijalankan selama 674 hari di ruang angkasa bumi mencetuskan pelbagai teori termasuk kemampuan pesawat seberat 4.9 kilogram berkenaan, menjalankan misi pengintipan dan menawan satelit milik negara lain.
Teori tersebut timbul selepas dakwaan yang menyatakan kapal angkasa itu yang berukuran 2.9 meter panjang dan setinggi sembilan meter, membawa peralatan perisikan di ruang kargo yang disediakan.
Bagaimanapun, Tentera Udara AS dalam kenyataannya berkata, pesawat X-37B yang dibina oleh syarikat pembuatan pesawat, Boeing, hanya menjalankan eksperimen mengelilingi orbit dan akan melancarkan misi keempat pesawat berkenaan di Cape Canaveral, Florida pada tahun depan.
X-37B merupakan satu daripada kapal angkasa yang dibina Boeing dan program tersebut merupakan misi yang ketiga sejak kali pertama dilakukan pada Disember 2012.