Monday, July 25, 2011

China siasat kedai Apple palsu



BEBERAPA pelanggan menguji produk elektronik dalam kedai Apple palsu di Kunming, provinsi Yunnan, China, pada 22 Julai lalu. - REUTERS


SHANGHAI 24 Julai - Pihak berkuasa bahagian industri dan komersial China di Kunming mula melakukan pemeriksaan di semua kedai elektronik di bandar raya yang terletak di barat daya selepas seorang penulis blog rakyat Amerika Syarikat (AS) mendedahkan kewujudan kedai Apple palsu di sana.

Agensi berita Xinhua hari ini melaporkan pemeriksaan itu dilakukan selepas tiga buah kedai yang dinamakan 'Apple Stores', walaupun tidak berdaftar dengan Apple Inc. didedahkan di dalam Internet.

Pemeriksaan itu meliputi lesen perniagaan, permit yang dibenarkan bagi menggunakan jenama tersebut dan saluran pembelian bagi setiap kedai, kata pekerja jabatan industri dan komersial.

Keputusan daripada pemeriksaan tersebut akan diumumkan tidak lama lagi.

Sebanyak tiga buah kedai Apple yang didakwa palsu ditemui seorang penulis blog kembara yang menggunakan nama samaran BirdAbroad.

Dia memuat-naik gambar-gambar kedai tersebut dan mencabar kedai itu membuktikan status sah dan hak menggunakan logo Apple.

Pendedahannya itu menarik minat media serta pengguna Internet.

Apple mempunyai empat buah kedai yang sah di Beijing serta Shanghai dan tiada di wilayah Kunming mahupun Yunnan.

Syarikat itu mempunyai 13 pengedar yang sah di Kunming. - Reuters

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments:

Post a Comment