Monday, July 25, 2011

‘Saya laksana operasi syahid’

Rancang serangan Norway sejak 2009

OSLO: Suspek dalam serangan serentak Norway yang mengorbankan sekurang-kurangnya 92 orang mengaku bertanggungjawab dan berkata pembunuhan beramai-ramai itu sudah lama dirancang ketika negara berkenaan menangisi pemergian mangsa dalam keganasan terburuk sejak Perang Dunia Kedua.

Anders Behring Breivik, 32, ditahan kerana didakwa menembak sekurang-kurangnya 85 orang dalam satu perhimpunan belia Parti Buruh di sebuah pulau dan membunuh tujuh lagi dalam satu letupan bom kereta yang memusnahkan bangunan kerajaan di sini.
“Dia mengaku bertanggungjawab di atas serangan berkenaan,” kata peguam Behring Breivik, Geir Lippestad kepada media Norway.
Ketika tiada pengesahan rasmi identiti lelaki terbabit, dia didedahkan sebagai Anders Behring Breivik oleh media tempatan.

Raja Harald V, Perdana Menteri Jens Stoltenberg dan menteri lain akan menghadiri upacara gereja besar-besaran di sini, pagi semalam.

Satu nota rawak 1,500 halaman ditulis Behring Breivik berkata dia sedang menyediakan operasi syahid sejak musim luruh 2009.

Dokumen internet itu-sebahagian diari, sebahagian manual membuat bom dan sebahagian kata-kata kesat politik di mana dia memperincikan perasaan benci Islamnya, menjelaskan bagaimana dia menubuhkan satu perniagaan perlombongan dan perladangan bagi menyiapkan serangan di mana dia ditahan Jumaat lalu.
“Alasan untuk melakukan perbuatan ini ialah mencipta satu perlindungan sah jika saya ditahan dalam kaitan terhadap pembelian dan penyeludupan bahan letupan atau komponen bahan letupan - baja,” kata tulisan itu.

Ketika keterangan mengejutkan didengar dari peserta kem musim panas di mana sebahagian besar golongan belia berkumpul, Norway bertungkus lumus memahami bagaimana sebuah negara terkenal dengan keamanan boleh mengalami pertumpahan darah sebegitu.
– AFP
Berita Harian Online | ‘Saya laksana operasi syahid’

No comments:

Post a Comment