Monday, July 25, 2011

Pembedahan plastik: Nasib mangsa asid diketahui Selasa

MARAN 24 Julai - Nasib dua beradik mangsa simbahan asid, Shafiq Haikal Mat Safar Zaidi, 13, dan Shafiq Aiman, 10, akan ditentukan Selasa ini sama ada mereka perlu menjalani pembedahan plastik atau sebaliknya.

Ibu kedua-dua beradik itu, Norhashimah Julaili Mansur, 44, memberitahu, Hospital Kuala Lumpur (HKL) memaklumkan doktor pakar bedah plastik akan menentukan status kerosakan kulit mangsa sebelum membuat keputusan tersebut.

"Pagi ini, doktor mencuci dan membuang bahagian kulit hitam kesan simbahan asid untuk membolehkan kulit baru tumbuh. Kami dijangka berada di HKL sekurang-kurang dua minggu lagi.

"Doktor sedang mengenal pasti jenis cecair digunakan suspek yang menyebabkan kawasan kulit yang terkena simbahan bertukar serta-merta menjadi hitam," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini, hari ini.

Kedua-dua beradik itu terkena simbahan cecair dipercayai cuka getah di Felda Kesumba Jengka 9 dekat sini Rabu lalu, ketika dalam perjalanan ke rumah rakannya di kawasan tersebut.

Norhashimah Julaili memberitahu, dia difahamkan polis telah membawa suspek ke rumahnya di Felda Jengka 9 untuk mengambil bekas cecair yang digunakan untuk menyimbah kedua-dua anaknya.

Menurutnya, kedua-dua anaknya itu semakin pulih dan berharap dapat sembuh segera sebelum pulang ke rumahnya.

"Mereka menunjukkan semangat tinggi untuk pulih malah sering bertanyakan hal sekolah selain rindu kepada rakan dan guru masing- masing," katanya.

Ketua Polis Daerah Maran, Deputi Supritendan Ahmad Johari Shahabudin ketika ditemui hari ini berkata, suspek berusia 30-an ditahan reman selama enam hari sejak Khamis lalu bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang membawa kecederaan parah.

Kata beliau, polis menunggu keputusan mahkamah berhubung kesihatan mental suspek.

Berikutan itu tegasnya, anggota masyarakat perlu melaporkan mana- mana individu yang boleh mengancam keselamatan awam terutamanya membabitkan masalah mental.

"Ahli keluarga tidak harus menyembunyikan sebarang masalah membabitkan ahli keluarga masing- masing," katanya.

Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri

No comments:

Post a Comment