Monday, July 4, 2011

Kunjungan Putera William disambut cacian republikan

MONTREAL 3 Julai - Lawatan rasmi pertama Putera William dan isterinya, Puteri Catherine ke Kanada semalam bertukar suram apabila mereka 'disambut' dengan cacian dan kutukan oleh penyokong republikan Quebec di Montreal.

"Runtuhkan monarki, Kami tidak sama sekali tunduk. Willy, Quebec Perancis dan Parasit berambus!," teriak sekumpulan 60 penunjuk perasaan yang berhimpun di luar hospital kanak-kanak Montreal yang dilawat oleh pasangan diraja itu.

Kumpulan itu mengetuk-getuk baldi ketika pasangan diraja tersebut memasuki hospital tanpa menghiraukan mereka.

Lawatan rasmi tersebut bagaimanapun berjaya menarik sejumlah besar peminat yang menyambut kedatangan pasangan diraja yang baru berkahwin itu dengan kebanyakan mereka menangis sambil berteriak 'Kami sukakan Kate'.

Di luar pusat pelancongan Quebec dan institut perniagaan hotel, barisan polis antirusuhan dengan perisai dan penembak hendap di bumbung memerhatikan satu lagi kumpulan penunjuk perasaan yang berhimpun di belakang sekatan ketika pasangan diraja itu tiba di satu kelas memasak.

Britain menguasai bekas koloni Perancis Quebec pada 1763, tetapi budaya dan bahasanya masih kekal sehingga kini dan menjadi kubu budaya Perancis di Amerika Utara.

Pemerintahan Britain bagaimanapun masih menimbulkan kemarahan di beberapa wilayah Kanada.

Protes pertama itu dianjurkan oleh kumpulan yang mempertahankan bahasa Perancis di Amerika Utara.

Presiden kumpulan itu, Mario Beaulieu memberitahu AFP lawatan itu 'membangkitkan isu asimilasi penutur bahasa Perancis' dan 'isu penyingkiran bahasa Quebec' di mana kerajaan Kanada turut terlibat.

"Monarki adalah institusi yang lapuk, anti demokrasi dan seksi, sesuatu yang tidak dimahukan oleh Quebec," katanya.

Sebagai negara anggota Komanwel, ketua rasmi negara Kanada ialah monarki Britain, Ratu Elizabeth II yang diwakili oleh Gabenor.

Namun tinjauan yang dikeluarkan menjelang lawatan William dan Kate mendapati, satu pertiga daripada rakyat Kanada mahu memutuskan hubungan dengan monarki Britain. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments:

Post a Comment