Friday, October 26, 2012

Dana RM40j: PKR mahu Bank Negara siasat 5 pihak

Rafizi Ramli
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli 
SHAH ALAM - Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli mahu Bank Negara menyiasat lima pihak berhubung isu dana politik RM40 juta, yang pernah disahkan disumbangkan kepada Umno Sabah tetapi didakwa masih menimbulkan keraguan.
Kelima-lima pihak itu disenaraikan dalam laporan yang dikemukakan kepada Bank Negara hari ini.
Lima pihak berkenaan ialah Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman, Menteri di Jabatan Perdana Menteri,  Datuk Seri Nazri Aziz, pemimpin Umno “X” yang disebut oleh Ahli Parlimen Tuaran sebagai penerima wang RM40 juta ke akaun peribadinya, mana-mana pemimpin Umno lain yang turut tahu mengenai pemindahan wang ini tetapi tidak melaporkan kepada Bank Negara dan Michael Chia, ahli perniagaan dari Sabah yang dikaitkan dengan tuduhan mengaut keuntungan dari hasil balak yang diperolehi secara rasuah.
Dalam kenyataan dikeluarkan, Rafizi berkata, Bank Negara perlu menyemak kembali sama ada pengisytiharan tersebut mengikut ECM4 telah dibuat pada ketika wang RM40 juta dipindahkan.
"Jika tidak, ia dikira melanggar peruntukan Akta dan perlulah disiasat dengan sewajarnya," katanya.
Salinan laporan kepada Bank Negara juga diedarkan kepada media, tengah hari ini.
Semalam, PKR menggesa Bank Negara menyiasat status dana sejumlah itu ekoran pendedahan Ahli Parlimen Tuaran, Sabah. Datuk Seri Wilfred Bumburin bahawa ia telah dimasukkan ke dalam akaun seorang individu dari negeri itu.
Kelmarin, Nazri memberitahu di Parlimen bahawa Chia tidak pernah ditahan di Hong Kong ekoran dakwaan penyeludupan wang berjumlah RM40 juta.
Beliau berkata, Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah Hong Kong (ICAC) tidak pernah menahan ahli perniagaan itu yang dikaitkan dengan dakwaan rasuah melibatkan Musa.

Berikut laporan dimaksudkan:

PENDAHULUAN
1. Kepimpinan Bank Negara Malaysia (“BNM”) yang berjaya mengurus dan mengawalselia sektor perbankan dan kewangan di Malaysia memang mendapat pengiktirafan di peringkat antarabangsa.
2. Pelan strategik BNM untuk membangunkan lagi sektor perbankan dan kewangan negara, termasuk menjadikan Malaysia pusat kewangan Islam antarabangsa yang tersohor akan bergantung kepada persepsi komuniti pelabur antarabangsa terhadap kebebasan, integriti dan ketelusan sektor perbankan dan kewangan negara.
3. Oleh yang demikian, salahguna dan penyelewengan yang bersabit dengan sektor perbankan dan kewangan bukanlah sesuatu yang boleh dipandang mudah. Tuduhan-tuduhan yang melibatkan aktiviti pengubahan wang (“money laundering”), jika tidak disiasat secara bebas dan telus, akan memberikan kesan besar kepada reputasi BNM dan cita-cita negara mahu menjadi pusat kewangan antarabangsa yang tersohor.
4.  Rentetan pendedahan demi pendedahan berhubung kes pemindahan wang RM40 juta yang disabitkan dengan Umno Sabah dan Ketua Menteri Sabah Dato’ Seri Musa Aman, timbul keraguan yang nyata bahawa satu perlakuan pengubahan wang yang menyalahi undang-undang telah berlaku.
5. Merujuk kepada peruntukan-peruntukan yang ada di dalam Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001 (Anti Money Laundering Act 2001), kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh Dato’ Seri Nazri Aziz (Menteri di Jabatan Perdana Menteri), Dato’ Seri Wilfred Bumburing (Ahli Parlimen Tuaran) dan Dato’ Seri Lajim Ukin (Ahli Parlimen Beaufort) sudah memberikan bukti yang kukuh untuk memulakan siasatan berhubung kes pemindahan wang RM40 juta tersebut.


KES BERPROFAIL TINGGI MELIBATKAN KEPENTINGAN NASIONAL
1. Transaksi pemindahan wang berjumlah RM40 juta yang menjadi kontroversi kebelakangan ini adalah sebahagian daripada tuduhan-tuduhan lain yang berkepentingan nasional.
2. Transaksi tersebut hanyalah salah satu daripada transaksi kewangan yang melibatkan institusi kewangan di beberapa buah negara seperti Hong Kong, Singapura, Switzerland dan Malaysia berhubung tuduhan hasil rasuah dan penyelewengan harta awam yang disalurkan melalui sektor perbankan.
3. Transaksi-transaksi ini memberi gambaran bahawa kerangka penguatkuasaan dan kawal selia sektor perbankan yang diterajui oleh BNM seolah-olah tidak berfungsi sehingga membolehkan hasil yang dipercayai dari aktiviti rasuah dan penyelewengan harta awam disimpan bagi pihak individu-individu berkepentingan.
4. Oleh yang demikian, transaksi pemindahan wang berjumlah RM40 juta ini menjadi kes ujian (“test case”) sejauh manakah BNM boleh bertindak secara bebas dan telus dalam menyiasat kes-kes yang dipercayai melibatkan rasuah dan pelanggaran undang-undang sektor perbankan, apabila kes itu dikaitkan dengan pimpinan politik tertinggi kerajaan sedia ada.
5. Adalah menjadi amanah BNM untuk mempertahankan kebebasan dan ketelusannya dengan memulakan siasatan terhadap pemindahan wang berjumlah RM40 juta itu untuk menentukan sama ada individu-individu berikut telah bersalah melanggar Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001:
i. Datuk Seri Musa Aman, Ketua Menteri Sabah
ii. Datuk Seri Nazri Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri
iii.  Pemimpin Umno “X” yang disebut oleh Ahli Parlimen Tuaran sebagai penerima wang RM40 juta ke akaun peribadinya
iv.  Mana-mana pemimpin Umno lain yang turut tahu mengenai pemindahan wang ini tetapi tidak melaporkan kepada BNM
v.  Michael Chia, ahli perniagaan dari Sabah yang dikaitkan dengan tuduhan mengaut keuntungan dari hasil balak yang diperolehi secara rasuah

ASAS MEMULAKAN SIASATAN
SEKSYEN 3(1), AKTA PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM 2001
1.  Petikan Seksyen 3(1) Akta menyebut:

Tafsiran
3. (1) Dalam Akta ini, melainkan jika konteksnya menghendaki makna yang lain— “pengubahan wang haram” ertinya perbuatan seseorang yang—

(a) melibatkan diri secara langsung atau tidak langsung, dalam transaksi yang melibatkan hasil daripada apa-apa aktiviti haram;

jika—
 (bb) berkenaan dengan kelakuan orang sebenar, orang itu tanpa alasan yang munasabah tidak mengambil langkah yang munasabah untuk menentukan sama ada atau tidak harta itu ialah hasil daripada apa-apa aktiviti haram;

2. Seksyen 3(1) Akta secara jelas menetapkan bahawa seseorang akan disabitkan dengan kesalahan mengubah wang haram walaupun dia tidak terlibat secara langsung di dalam aktiviti haram, sekiranya dia terlibat di dalam transaksi yang akhirnya disabitkan dengan aktiviti haram kerana tanpa alasan yang munasabah, dia tidak mengambil langkah yang munasabah untuk menentukan terlebih dahulu sama ada harta itu hasil dari apa-apa aktiviti haram.
3. Asas sebarang undang-undang mencegah pengubahan wang haram di seluruh dunia secara jelas meletakkan tanggungjawab itu kepada setiap orang yang terlibat di dalam sebarang transaksi untuk memastikan bahawa wang yang dihantar atau diterima bukanlah dari hasil aktiviti haram.
4. Oleh yang demikian, adalah tidak memadai bagi BNM untuk berpuas hati dengan penerangan pendek yang dibuat oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak (Perdana Menteri) dan Dato’ Seri Nazri Aziz (Menteri di Jabatan Perdana Menteri) bahawa wang itu adalah derma politik kepada Umno.
5.  Tugas BNM, seperti yang diperuntukkan melalui Seksyen 3(1) Akta adalah menentukan sama ada sumber wang itu bersabit dengan aktiviti haram kerana menjadi kesalahan di bawah Akta ini menerima atau mengendalikan sebarang transaksi yang sumbernya dari aktiviti haram, walaupun seseorang itu tidak tahu menahu bahawa sumbernya haram.
6.  Di bawah Seksyen 3(1) Akta, BNM bertanggungjawab menyiasat sumber wang RM40 juta untuk menentukan sama ada berlaku pelanggaran Akta.

ASAS MEMULAKAN SIASATAN

SEKSYEN 14(b), AKTA PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM 2001

1.  Petikan Seksyen 14(b) Akta menyebut:

Laporan oleh institusi pelapor

14. Sesuatu institusi pelapor hendaklah dengan segera melaporkan kepada pihak berkuasa berwibawa apa-apa transaksi—

(a) yang melebihi apa-apa amaun yang ditentukan oleh pihak berkuasa berwibawa; dan

*(b) jika identiti orang yang terlibat, transaksi itu sendiri atau mana-mana hal keadaan lain berkenaan dengan transaksi itu memberi mana-mana pegawai atau pekerj institusi pelapor itu sebab untuk mengesyaki bahawa transaksi itu melibatkan hasil suatu aktiviti haram.

2.  Seksyen 14(b) Akta secara jelas menyebut bahawa menjadi tanggungjawab kakitangan bank dan bank untuk melaporkan segera kepada BNM sesuatu transaksi sekiranya identiti orang yang terlibat, transaksi itu sendiri atau mana-mana hal menimbulkan syak wasangka.
3.  Seperti kenyataan Datuk Seri Nazri Aziz, wang RM40 juta ini akhirnya dipindahkan melalui pemindahan wang elektronik dari akaun yang telah dibekukan oleh Suruhanjaya Bebas Pencegah Rasuah Hong Kong (ICAC) setelah disiasat. Maklumat ini sudah tentu disampaikan kepada bank Malaysia yang menerima pemindahan wang ini kerana ia sudah menjadi prosedur biasa bank mengikut amalan terbaik (best practices) untuk mengetahui segala pelanggaran undang-undang melibatkan sesuatu transaksi.

4.  Oleh kerana sumber wangnya dari satu akaun yang telah dibekukan kerana disiasat, serta merta peruntukan Seksyen 14(b) digunapakai yang mewajibkan bank dan pegawainya melaporkan kepada BNM agar transaksi itu disiasat.
5.  Di bawah Seksyen 14(b) Akta, BNM bertanggungjawab menyiasat transaksi tersebut kerana sumbernya dari akaun yang dibekukan dan menimbulkan keraguan bahawa ia bersabit dengan aktiviti haram.
ASAS MEMULAKAN SIASATAN

SEKSYEN 16(3), AKTA PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM 2001
1.  Petikan Seksyen 16(3) Akta menyebut:

Pengenalpastian pemegang akaun
16. (3) Sesuatu institusi pelapor hendaklah mengambil langkah-langkah yang munasabah untuk mendapatkan dan merekodkan maklumat mengenai identiti sebenar orang yang bagi pihaknya suatu akaun dibuka atau suatu transaksi dijalankan jika terdapat apa-apa keraguan bahawa mana-mana orang tidak bertindak bagi pihak dirinya sendiri, terutamanya dalam hal seseorang yang tidak menjalankan apa-apa operasi komersial, kewangan, atau perindustrian di dalam Negara asing tempat terletaknya ibu pejabat atau domisilnya.
2.  Kenyataan Datuk Seri Wilfred Bumburing bahawa wang RM40 juta itu dimasukkan terus ke akaun seorang pemimpin Umno, bukannya ke akaun Umno membayangkan bahawa pemimpin Umno itu mungkin bertindak sebagai wakil kepada Umno, penerima asal derma politik itu seperti yang dinyatakan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak dan Dato’ Seri Nazri Aziz.
3.  Dalam situasi ini, Seksyen 16(3) mengkehendaki bank mengambil langkah-langkah munasabah untuk mendapatkan maklumat tentang individu-individu yang terbabit di dalam transaksi tersebut. Apatah lagi apabila pemimpin Umno “X” itu sudah tentu telah menimbulkan keraguan di pihak bank dan pegawainya apabila seorang ahli politik menerima wang dalam jumlah sebesar RM40 juta.
4. Di bawah Seksyen 16(3) Akta, BNM bertanggungjawab menyiasat individu-individu di sebalik transaksi ini termasuklah si pemegang akaun (pemimpin “X”), Umno sendiri dan penderma untuk menentukan sama ada kesalahan pengubahan wang haram telah dilakukan.
ASAS MEMULAKAN SIASATAN
PERATURAN MATAWANG ASING OLEH BNM MELALUI “ECM4 – GENERAL PAYMENTS”

1. Laporan-laporan berita menyebut bahawa Michael Chia ditahan pada 14 Ogos 2008 dan disiasat oleh ICAC kerana dituduh terlibat di dalam pengendalian wang sebanyak RM40 juta yang sumbernya diragui.
2. Sekitar tempoh Ogos 2008 hinggalah 2010, sebarang transaksi melibatkan mata wang asing atau ringgit di antara pemastautin (resident) dan bukan pemastautin (non-resident) atau transaksi di antara akaun di Malaysia dan luar negara adalah tertakluk kepada peraturan mata wang yang ditetapkan oleh BNM melalui pekeliling ECM4.
3. Mengikut ECM4, sebarang transaksi melibatkan pemindahan wang melibatkan pemastautin dan bukan pemastautin (atau transaksi di Malaysia dan luar Malaysia) yang melebihi RM200,001 perlulah dilaporkan melalui borang khas kepada BNM.
4. Oleh yang demikian, BNM perlu menyemak kembali sama ada pengisytiharan tersebut mengikut ECM4 telah dibuat pada ketika wang RM40 juta dipindahkan. Jika tidak, ia dikira melanggar peruntukan Akta dan perlulah disiasat dengan sewajarnya.

PENUTUP
1.  Asas-asas yang dikemukakan di dalam laporan ini adalah mencukupi untuk BNM memulakan siasatan.

Yang melaporkan

MOHD RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN

25 OKTOBER 2012

134 comments:

  1. Pembangkang masih tk puas hati dengan keputusan MACC dan ICAC.masih nak cari ruang untuk menjatuhkan kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I think the oppositions had never satisfied with it.

      Delete
    2. Itulah yang kita ketahui daripada pihak pembangkang yang mana tidak dapat menerima kenyataan sebenar.

      Delete
    3. Kalau pembangkang benar-benar tidak berpuas hati boleh Pembangkang buat siasatan sendiri akan perkara ini. Dedahkan bukti yang ada.

      Delete
    4. Tidak perlulah memberikan kata-kata kosong yang tidak ada bukti pun yang tepat.

      Delete
    5. Kalau kita lihat dari dulu sehingga sekarang pendedahan demi pendedahan diberikan oleh pihak pembangkang tapi yang menjadi persoalan adalah tidak ada bukti pun didedahk bersama-sama.

      Delete
    6. Kalau ingin sangat menjatuhkan kerajaan maka keluarkan bukti yang ada bukannya cakap kosong semata-mata. Kerana cakap kosong pasti akan tidak dipercayai oleh rakyat.

      Delete
    7. The BN expects to win more than the 140 Federal seats it took in Election 2008 despite the onslaught by Pakatan that it can capture Putrajaya in the next GE which must be called by the end of Apr 2013, say government sources.

      Delete
    8. There are 222 parliamentary constituencies and 505 state seats up for grabs in the coming GE; BN is confident of winning more seats than it did in the 2008 GE.

      Delete
    9. Ada orang memang tak suka tengok orang senang ba ni.

      Delete
    10. Bumburing has again denied claims that he left BN because he was not chosen as a candidate for the coming GE, and because he lost his division chairman's post in the UPKO Tuaran election.

      Delete
    11. SPRM dan ICAC dah tutup pn kes ini, mereka dapati tiada sebarang unsur rasuah dan penyelewengan dalam kes ini.

      Delete
    12. PKR tidak pernah berpuas dengan apa yang dilakukan oleh UMNO-BN.

      Delete
  2. Jangan terkantoi lagi pula kali ni.dakwaan biar jelas dengan bukti dan bukan dengan dokumen palsu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang akan kantoi lagi...siasatan sudah pun dilakukan oleh ICAC..

      Delete
    2. Kantoi biar la pembangkang kantoi.

      Delete
    3. The State Budget 2013 will be tabled in the State Legislative Assembly on Oct 19, taking into account the interests and wants of the people from all strata of society.

      Delete
    4. CM said the State Cabinet on Wednesday agreed to lower parking rates in areas within City Hall's jurisdiction by 30%.

      Delete
    5. Dari mana lagi mereka boleh dapat dokumen yang betul?

      Delete
  3. "4. Rentetan pendedahan demi pendedahan berhubung kes pemindahan wang RM40 juta yang disabitkan dengan Umno Sabah dan Ketua Menteri Sabah Dato’ Seri Musa Aman, timbul keraguan yang nyata bahawa satu perlakuan pengubahan wang yang menyalahi undang-undang telah berlaku."

    tidak cukup ka siasatan sprm dan ICAC? bukan main hebat lagi pembangkang tunjuk profesional mereka bila isu itu berkait rapat dengan umno.. bila kena dengan parti sendiri, senyap pula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rafizi mahu gantikan anwar mungkin nanti selepas pru13 sebab anwar akan bersara berikutan kekalahan PR nanti..

      Delete
    2. Sepanggar UMNO Chief Jumat Idris urged the Federal Government to restudy the Cabotage Policy not only with the view to abolish it but also to consider turning the Sepanggar Bay Container Port (SBCT) into the second Port Klang.

      Delete
    3. Najib will make a two day working visit to Sabah on Oct 13 and he would attend programmes in Penampang, Kundasang and Kudat.

      Delete
    4. Mampukah Rafizi mendapat sokongan yang mencukupi daripada pengikuti PKR untuk menggantikan Anwar Ibrahim?

      Delete
  4. bagaimana pula dengan skandal Khalid seperti di bawah ini?


    1. Skandal Talamgate yang melibatkan transaksi hampir RM 1 Billion.

    2. Penduduk Selangor juga berhadapan dengan krisis air yang semakin hampir, terbaru Empangan Air Sg Selangor semakin kering dan sekarang hanya mencatat jumlah simpanan air sebanyak 52%, merosot sebanyak 48%.

    3. Skandal Pasir Selangor,

    4. Skandal PKNS,

    5. Skandal Yayasan Selangor,

    6. Skandal UNISEL

    7. Kecuaian pengurusan sampah di Selangor

    8. Rumah urut yang menajdikan Anwar, Khalid dan Ronnie sebagai pelupor industri seks dan rumah urut di Selangor.

    9. Geran Selangorku RM300 juta yang dipegang erat oleh MB juga semakin ketara dipertikaikan oleh rakyat.

    10. Lapuran Ketua Audit Negara sendiri menyatakan bagaimana TAWAS yang dibiayai oleh MBI Incorporated itu telah gagal kerana tidak diurus dengan sempurna.

    11. Janji-janji dalam manifesto pakatan Selangor 2008 bukan lah satu perjanjian

    12. Skandal bas mewah Khalid Ibrahim

    13. Rampas tanah pertanian

    14. Dan lain-lain yang suatu ketika sudah dibentang di DUN Selangor sebanyak 30 isu-isu semua

    adakah ketelusan hanya perlu dipihak BN, tetapi tidak dipihak Pakatan Rasuah??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Free water somemore, so called.

      Delete
    2. BN politicians also point out that they are expected to get back support from the Indian community, who number 1.7 million, as the coalition has been fulfilling their requests and also extended more aid to them.

      Delete
    3. An UMNO leader, who declined to be named said Najib, ministers and other aspiring politicians have been visiting all constituencies and also taken to social media to garner support from voters in what is expected to be another closely fought GE.

      Delete
    4. CM is glad that surveyors continued to play a positive role in Sabah's construction industry and property development sector, he said at the Royal Institute of Surveyors Malaysia (RISM) Sabah branch 30th anniversary dinner at Magellan Sutera

      Delete
    5. Youth and Sports Minister Peter Pang said youth groups that register for the first time with the Registrar of Societies (ROS) will be entitled to a RM1,000 one off incentive from his Ministry.

      Delete
    6. In addition those that prepare and submit a proposed programme working paper for activities to be undertaken by their society also receive RM5,000 under a grant programme by the Ministry.

      Delete
    7. To achieve the aspirations and dreams of the youth to become entrepreneurs, entrepreneur minded youths aged 30 and under must explore the offer of the SME Bank Young Entrepreneur Fund with easy borrowing rates until RM100,000 and up to 7 years to repay.

      Delete
    8. Sanggup tutup mata sebelah jika PKR yang terlibat dalam skandal.

      Delete
  5. if musa aman is corrupt, Sabah will don't have RM10.2 billion investment for the first three months this year..

    if musa aman is corrupt, he would not announce RM4.088 billion budget for Sabah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan sudah Najib beritahu, duit itu bukan untuk Musa tapi untuk UMNO Sabah sebagai sumbangan politik.

      Delete
  6. Rafizi Ramli, ayam tambatan PKR dan anak emas Anwar Ibrahim berkokok lagi. Budak hingusan yang tidak tahu untung ini terus menerus bertindak melawan kerajaan seolah-olah mahu dijulang sebagai hero oleh partinya walaupun kepandaiannya adalah hasil biasiswa kerajaan yang diperolehinya melalui Petronas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR kept saying bullshit things all over time.

      Delete
    2. Suka hatilah diaorang apa yang mau cakap, bukan kita boleh halang.

      Delete
    3. Tapi yang pasti, rakyat sendiri tau macam mana menilai.

      Delete
  7. Seperti anak-anak muda lain yang pernah dirosakkan Anwar samada dari segi moral atau pemikiran mereka, Rafizi tergolong sebagai salah seorang pencacai beliau yang tersohor.

    Malah tindakan Rafizi yang membuat siri pendedahan kononnya kerajaan Barisan Nasional mengamalkan rasuah dalam pentadbirannya sudah dilihat seakan-akan menjurus ke arah meroyan dan fanatik.

    ReplyDelete
  8. Samada perkara yang didedahkan berlandaskan kepada fakta atau berunsur fitnah dan tohmahan bukanlah satu perkara yang penting.

    Yang maha penting bagi pembangkang sesuatu isu itu ada kene mengena dengan kerajaan BN dan lebih beruntung bagi mereka bagi mereka jika isu tersebut mempunyai nilai negatif.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICAC pernah datang ke Sabah untuk menyiasat kes ini, tiada pihak yang cuba menghalang mereka, tapi mereka pun tidak mendapat apapa bukti yang mencukupi.

      Delete
    2. ICAC juga pernah bertemu dengan pemimpin-pemimpin politik Sabah termasuk ketua menteri, dan Datuk Musa Aman pernah berkata beliau akan memberi kerjasama sepenuhnya.

      Delete
    3. Datuk Rahman Dahlan kata pada masa itu, tiada sesiapa menghalang mahupun memberitahu ICAC supaya tidak menjalankan siasatan tersebut.

      Delete
    4. Beliau kata siasatan ICAC memberi perakuan setelah membuat siasatan menyeluruh dan apabila bukti menunjukkan ia hanya sumbangan politik dan tiada unsur-unsur rasuah.

      Delete
    5. MACC berkata duit sebanyak RM40 juta itu bukannya wang sogokan daripada hasil balak.

      Delete
  9. Menghidu sesuatu yang boleh memberi kelebihan politik kepada mereka, pembangkang tidak menunggu lama tetapi terus menerkam untuk menuduh kerajaan dan menconteng imej seburuk yang mungkin.

    Tujuannya hanya satu iaitu untuk meraih undi dan simpati rakyat pada pilihan raya umum akan datang dengan harapan dapatlah mereka merasa kerusi empuk di Putrajaya.

    ReplyDelete
  10. Pernahkah Rafizi terfikir beliau telah melakukan kesalahan dengan melanggar Akta Institusi Kewangan 1989 apabila beliau mendedahkan 21 dikumen yang berkaitan dengan akaun milik NFCorp dengan dibantu oleh seorang kakitangan bank berkenaan yang juga penyokong PKR.

    ReplyDelete
  11. Beliau dengan mudah sekali berkata 'terlupa' untuk menyemak akta tersebut sebelum membuat pendedahan butiran akaun dan menyebarkan salinan kepada pihak media.

    Akibatnya, seorang menteri kabinet yang tidak bersalah terpaksa meletak jawatan dan seorang kakitangan bank yang telah berkhidmat 20 tahun serta mempunyai keluarga hilang pekerjaan dan berdepan dengan risiko dipenjara 5 tahun dan denda RM5 juta.

    ReplyDelete
  12. Semua ini dilakukan berdasarkan pembohongan atau dalam bahasa pakar propaganda 'half truths' yang dipintal atau 'spin' supaya dilihat sebagai 'credible' atau berwibawa dan seterusnya boleh diyakini oleh rakyat.

    Objektifnya adalah untuk mngalih pandangan rakyat daripada isu yang lebih besar yang membelenggu pembangkang terutamanya janji-janji yang mereka gagal laksanakan yang dibuat semasa pilihan raa lalu dan skandal kewangan dan rasuah yang terpalit pada pemimpin mereka.

    ReplyDelete
  13. Umpamanya Anwar sehingga kini terus membisu mengenai dakwaan memiliki aset bernilai RM3 bilion dalam 20 akaun besar semasa menjadi Menteri Kewangan ataupun pendedahan video seks dengan seorang pelacur berbangsa Cina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekayaan Anwar tak pula mereka minta untuk disiasat.

      Delete
    2. Tiada sesiapa yang sanggup menyiasat Anwar Ibrahim.

      Delete
  14. Azmin Ali pula membisu mengenai pemilikan wang, harta yang aset yang besar serta saham jutaan ringgit di bawah nama isterinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin Ali pula dikatakan mempunyai kekayaan lebih 40 juta.

      Delete
    2. Raja Petra Kamarudin pun pernah mendedahkan skandal si Azmin Ali tapi tiada pun yang cuba menyiasat mereka.

      Delete
    3. RPK kata Azmin Ali dibayar setiap bulan jumlah RM15,000 oleh seorang jutawan.

      Delete
    4. Namun tiada tindakan yang diambil terhadap Azmin, Anwar pun berdiam saja.

      Delete
  15. Begitu juga di Selangor, Anwar membisu mengenai isu geran Selangorku berjumlah RM300 juta yang dpercayai adalah dana politik PKR yang dicuri daripada perbendahaan negeri.

    Hakikatnya semakin banyak isu yang dibongkar oleh pembangkang, semakin rakyat sedar bahawa mereka sebenarnya amat terdesak atau 'desperate' untuk mencari populariti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana pembangkang meragukan tapi pembangkang hanya meyepi dan mengalihkan pandangan rakyat ke isu lain.

      Delete
    2. Itulah, hal orang lain mereka bising, hal sendiri pula....

      Delete
  16. saya ingat pembangakng dah smpi kemuncaknya, rupanya masih jauh kemunck tu yeee?

    ReplyDelete
  17. cuba awak baca ni semua...
    1) Bercakap mengenai taktik kotor pilihanraya, Yong Teck Lee sendiri pernah berhadapan dengan perbicaraan Mahkamah Pilihanraya apabila beliau didapati terbabit melanggar peraturan semasa kempen pilihanraya umum 1999. Malah, mahkamah telah memutuskan beliau bersalah dan tidak di benarkan bertanding dalam pilihanraya selama 5 tahun sehingga 2007. (siapa Yong Teck Lee? pembangkang)

    ReplyDelete
  18. 2) Ahli-ahli SAPP yang bertungkus-lumus cuba mengembalikan kerusi Ketua Menteri kepada Yong Teck Lee sepatutnya melihat rekod lampau beliau sebelum membuat tuduhan liar terhadap parti lawan. Apa gunanya mereka berjuang untuk pilihanraya BERSIH dan adil jika ketua mereka sendiri sudah terpalit dengan taktik-taktik kotor pilihanraya?

    ReplyDelete
  19. ***Antara rekod "cemerlang" Yong Teck Lee;
    1. Tidak layak menjadi pemimpin kerana telah berada dalam banyak parti, selalu lompat parti, cakap berbelit-belit, tidak berpendirian dan suka membuat kenyataan yang berbeza-beza.
    2. Pentadbiran lemah semasa menjadi Ketua Menteri Sabah sehingga menyebabkan kerugian kepada negeri Sabah sebanyak RM114 juta.

    3. Pernah melaksanakan dasar yang tidak popular seperti memperkenalkan Forest Management Unit (FMU) yang mengasingkan 2 juta hektar kawasan balak negeri Sabah kepada kurang daripada 20 syarikat dalam tempoh 100 tahun.

    4. Mengarahkan `share-swap' pemilikan saham Warisan Harta Sabah (WHS) dalam MISC sebuah syarikat yang dianggap memiliki saham `blue chips' dengan saham North Borneo Trading (NBT) dan Sugarbun Corporation Berhad yang dimiliki oleh dua usahawan dari Sarawak yang merupakan saham spekulatif.

    5. WHS telah menanggung kerugian RM200 juta kerana kejatuhan harga kedua-dua saham di samping kehilangan keuntungan daripada `right issues' dan kenaikan harga saham selain dividen daripada MISC.

    6. Yong Teck Lee juga mengarahkan `Board of Directors' Amanah Saham Sabah (SAS) membeli saham-saham NBT dan Sugarbun sehingga SAS mengalami kerugian teruk dan menyebabkan ramai pelabur rakyat tempatan Sabah mengalami kerugian.

    7. Berkrisis dengan pimpinan DAP Sabah khususnya Ketua DAP Sabah, Dr.Hiew Keng Chew (MP Kota Kinabalu) dan Ketua Penerangan DAP Sabah, Dr. Edwin Bosi. Kedua-dua mereka menentang penyertaan SAPP dalam PRK Batu Sapi.

    9. Diperintah oleh Mahkamah Tinggi membayar RM1 juta kepada bekas Ketua Menteri Tan Sri Harris Salleh kerana memfitnah beliau berhubung nahas pesawat pada 6 Jun 1976.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selama tempuh dua tahun Yong menjadi KM Sabah, banyak dasar-dasarnya tidak popular.

      Delete
    2. antaranya memperkenalkan Forest Management Unit (FMU) yang mengasingkan 2 juta hektar kawasan balak negeri Sabah kepada kurang daripada 20 syarikat untuk tempuh 100 tahun.

      Delete
    3. Yong Teck Lee juga mengarahkan BOD Amanah Saham Sabah (SAS) membeli saham-saham NBT dan Sugarbun, sehingga SAS mengalami kerugian teruk dan sehingga hari ini nilainya merosot dengan teruk dan ramai pelabur rakyat tempatan Sabah mengalami kerugian.

      Delete
  20. Pembangkang tidak akan berpuas hati, dulu minta siasat kes Datuk Musa Aman, Kini sudah selesai, pembangkang minta lain pula.

    ReplyDelete
  21. Sabah will continue to prosper and progress with its extensive 2013 budget in place.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Focus will now be on delivery and if the debates in the last four days were anything to go by, the budget blueprint is good to go.

      Delete
    2. Chief Minister Datuk Seri Musa Aman yesterday gave an assurance that the Barisan Nasional government was committed to ensure that plans drawn up in the budget were executed efficiently.

      Delete
    3. "It is our desire to make sure every citizen in the state gets the benefit from this budget."

      Delete
    4. He called on the leaders, civil service and the public to work together to ensure its success.

      Delete
  22. Musa said the key issues raised during the five-day sitting, which began with him unveiling the biggest state budget of RM4.088 billion last Friday, were on the Native Customary Rights lands, infrastructure and the people's quality of life.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In his winding up speech on Wednesday, Musa also expressed confidence that the federal leadership would respond on the petroleum royalty issue.

      Delete
  23. To all elected representatives, Musa said the RM1 million allocation for them and the RM500,000 touch point fund should also spur them to work harder for their constituents...

    ReplyDelete
    Replies
    1. He revealed that Sabah received RM941.25 million in royalties from Petronas this year, while the state government had initially estimated the sum to be RM774.6 million.

      Delete
  24. THERE were plenty of cheers and smiles at the state legislative sssembly, and perhaps, the whole of Sabah, last Friday when Chief Minister Datuk Seri Musa Aman tabled the 2013 state budget.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Described by many as a holistic and pragmatic budget free of election gimmicks, the RM4.088 billion budget was the biggest in the history of the state.

      Delete
    2. Themed "Consolidated efforts towards continuous prosperity of the people", the budget has clear and specific goals of keeping up the development momentum, as well as addressing the needs of the state.

      Delete
    3. The state government was able to produce such a huge budget because of prudent and sound management of the state's expenditure and revenue.

      Delete
    4. In fact, the state's revenue has been increasing over the last 12 years.

      Under the Barisan Nasional state government, Sabah's revenue has grown from RM1.2 billion in 2001 to RM4.36 billion last year.

      Delete
    5. The state's cash reserves also increased from RM100 million in 2001 to RM3.3 billion last year.

      Delete
    6. Many may recall that, in 2001, the state government, because of its limited cash reserves, could not pay salary increments and bonuses to civil servants, unlike the Federal Government. But this has become a thing of the past.

      Delete
    7. Sabah had also been given AAA rating by RAM Rating Services for its strong fiscal position and revenue adjustment capacity, and received the MS-ISO 9001:2008 certification from Moody International for efficient state budget management, preparation process and procedural compliance for the last four years.

      Delete
    8. Despite all the accolades, the state leadership is aware of the existence of certain quarters who incite the people through allegations and slander so that they will resent the government.

      Delete
    9. "Their malicious intents, including those spread in cyber space, are meant to bring down the leaders and the government," said Musa, when tabling the budget.

      Delete
    10. A case in point is the unfounded allegation of graft and money laundering against Musa in relation to a purported RM40 million political donation for Sabah Umno from someone in Hong Kong.

      Delete
    11. Although the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and the Hong Kong Independent Commission Against Corruption (ICAC) found no proof of graft against Musa, the opposition continues to harp on the matter.

      Delete
  25. It is learnt that the original complaint against Musa was lodged by a Malaysian opposition politician to ICAC, which was obliged by law to investigate the complaint.

    Parti Bersatu Sabah (PBS) secretary-general Datuk Henrynus Amin said the outcome of the investigations by MACC and ICAC proved that the opposition's claims were baseless and brought to light that it was the mastermind of this conspiracy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. It has to be noted that ICAC, as acknowledged by not just the Malaysian government but also the opposition, is a highly respected investigative body, guided by the highest standards of practices, rules and procedures.

      Kota Belud member of parliament Datuk Abdul Rahman Dahlan said he had listened countless times at Parliament when the opposition praised ICAC as being the best graft-busting agency.


      Delete
    2. "Unfortunately, when the very same ICAC vindicated Musa, the opposition shamelessly called the decision 'doubtful and highly irregular'," said the Sabah BN secretary.

      To Henrynus, what was even more unfortunate was that certain non-governmental organisations had allowed themselves to become vehicles to fulfil this agenda.

      Delete
    3. Ironically, while Musa is accused by the opposition of looting and pillaging Sabah's timber areas, it was his drive to protect the timber and the forest from being plundered that made him the darling of environmental groups

      Delete
    4. At Musa's suggestion, the state legislative assembly had also approved a bill barring any development along the Kota Kinabalu seafront, totalling 1,555ha, from Tanjung Aru to Likas Bay.

      Delete
    5. Is Musa paying the price for doing a good job for Sabah?

      With a strong likelihood that the state BN under Musa's leadership may again win big in Sabah in the 13th general election, it is not really surprising that he has become a target of the opposition.

      Delete
  26. Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said today he was happy with the participation of all Barisan Nasional (BN) elected representatives during the debate on the 2013 state budget totalling RM4.088 billion in the state legislative assembly.

    "I am happy for the many positive proposals and views presented and support for the government on the budget apart from the raising of development andcommunity issues in their respective areas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "This shows that the BN elected representatives are sensitive to the needsof the people at the grassroots and are aware of the people's needs in their respective areas," he told reporters after the State Legislative Assembly sitting.

      Musa, who is also the state finance minister, said he believed that thepeople would receive more benefits from a caring and sincere BN government.

      Delete
  27. Pemimpin Umno X sudah yang masukkan Rm40 million ke accout peribadinya, biar betul ni!

    ReplyDelete
  28. tidak perlu siasat Musa Aman sudah, kan dia sememangnya tidak pernah join apa2 aktiviti korupsi.

    ReplyDelete
  29. Dedahkan dulu bukti baru suruh orang lain siasat. Kalau tidak ada bukti macam mana mahu buat siastan. Nanti sia-sia saja siasatan yang buat.

    ReplyDelete
  30. Rafizi kalau pun mencari sokongan daripada rakyat sebaiknya tidak perlulah menabur pelbagai persoalan semata-mata untuk kepentingan diri sendiri.

    ReplyDelete
  31. Jika kita lihat pun MACC dan ICAC telah pun membuat siasatan lengkap akan masalah ini. Tapi Pembangkang yang tidak terima kenyataan sebenar.

    ReplyDelete
  32. Sekarang ini pelbagai isu sedang dipermainkan oleh pihak tertentu untuk mencari sokongan masing-masing. Maka tidak perlulah terpedaya dengan permainan pihak tersebut. Itu cuma untuk kepentingan peribadi.

    ReplyDelete
  33. Pakatan Rakyat kalau berkempen di mana-mana negeri, bahkan di dalam Selangor, sentiasa mendabik dada, kononnya merekalah yang paling bersih, paling tulus, paling adil dan paling saksama. perangai sebenar Pakatan Rakyat yang sebenarnya lebih bersifat kepada penyamun dan perompak.

    ReplyDelete
  34. byk telah dilakukan oleh kerajaan Khalid Ibrahim di Selangor, atau apa yang telah dilakukan oleh Teresa Kok, Elizabeth Wong, Ronnie Liu, mahupun Yaakob Sapari. Setiap seorang daripada mereka, terlebih-lebih lagi Khalid Ibrahim telah melakuan penyelewengan yang bukan sedikit.

    ReplyDelete
  35. byk yang telah dilakukan oleh kerajaan Khalid Ibrahim di Selangor, atau apa yang telah dilakukan oleh Teresa Kok, Elizabeth Wong, Ronnie Liu, mahupun Yaakob Sapari. Setiap seorang daripada mereka, terlebih-lebih lagi Khalid Ibrahim telah melakuan penyelewengan yang bukan sedikit.

    ReplyDelete
  36. Khalid Ibrahim dan Lee Kim Hong mempunyai hubungan yang sangat istimewa. Lee Kim Hong dilihat mempunyai keistimewaan dalam pentadbiraan kerajaan negeri Selangor apabila Wessex Walter I Bhd Consortium, anak syarikat I-City Berhad miliknya menerima pelbagai projek dan yang tebraru projek pembersihan Sungai Klang Fasa 2 sepanjang 35 kilometer bernilai RM300 juta.

    ReplyDelete
  37. Projek tersebut sehingga kini masih lagi menjadi isu kontroversi berikutan kelembapan perkembangannya. Adalah difahamkan sebahagian daripada RM300 juta itu telah pun dibayar, namun kerajaan negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat kelihatan sangat ‘malu-malu’ untuk menceritakan tentang perkembangan projek tersebut.

    ReplyDelete
  38. Paling menarik apabila laporan audit turut mendedahkan tentang pelbagai penyelewengan yang dilakukan oleh Exco Selangor, termasuklah Yaakob Sapari yang menjadikan tugasan rasmi sebagai medan untuk dia memadu kasih asmara bersama-sama isterinya di Hyderabad, India. menariknya, kertas cadangan tersebut dibuat dan disediakan oleh Yaakob Sapari sendiri, bahkan ditandatangani dan diluluskan oleh dia juga.

    ReplyDelete
  39. belum lagi pendedahan tentang penyalahgunaan dana negeri bagi tujuan peribadi dan tujuan parti politik. PKR dan DAP dikesan paling banyak menyalahgunakan dana negeri untuk kepentingan mereka.

    ReplyDelete
  40. Pakatan Rakyat khususnya Khalid Ibrahim perlu tampil menjelaskan keadaan bagaimana penyelewengan-penyelewengan tersebut memberi kebaikan kepada rakyat Selangor. Tidak sudahnya mereka terus-terusan mencipta pelbagai alasan dan dalih bagi mengangkat Pakatan Rakyat sebagai pembela rakyat, sedangkan secara hakikatnya, merekalah yang menjahanamkan Selangor, sama ada rakyatnya mahupun prasarana dan alam sekitarnya!

    ReplyDelete
  41. Penggunaan RM80,500.00 (Ringgit Malaysia Lapan Puluh Ribu dan Lima Ratus Sahaja) wang rakyat untuk membiayai penginapan perwakilan PKR ke Kongres PKR ke 7 2010 pada 26-28 November 2010 di Petaling Jaya merupakan satu jenayah penyelewengan, penyalahgunaan kuasa dan rasuah oleh kerajaan pakatan Selangor dibawah pimpinan YAB Tan Sri Khalid Ibrahim.

    ReplyDelete
  42. Pencurian dan rompakan harta rakyat di Selangor sekarang bukan lagi dilakukan secara tersorok di malam hari seperti skandal pasir oleh kerajaan pakatan Selangor, malahan ianya dilaksanakan secara terang-terangan di siang hari. Tempahan dan pembayaran 100 bilik hotel di Petaling Jaya oleh Menteri Besar Incorporated (MBI) pada 25-29 November 2010 merupakan bukti jelas sudah terang lagi bersuluh salahguna kuasa dan penyelewengan oleh Menteri Besar.

    ReplyDelete
  43. Khalid Ibrahim wajar membezakan peranan nya sebagai seorang Menteri Besar dan pemimpin parti. Harta negeri merupakan harta rakyat dan bukannya harta milik parti PKR yang boleh dibelanjakan sesuka hati mengikut nafsu serakah mazmumah kepartian.

    ReplyDelete
  44. Salahguna kuasa ini juga merupakan pelengkap kepada SKANDAL KONGRES PKR 2010 yang sebelum ini di cemari dengan pelbagai salah laku seperti korupsi kuasa, penipuan dan pemilihan paling kotor yang dipenuhi dengan adegan pergaduhan, baling kerusi, pengantungan cabang, perletakan jawatan pemimpin dan keluarnya ahli beramai-ramai dari parti itu.

    ReplyDelete
  45. Tidak ada cara lain untuk kerajaan pakatan Selangor keluar dari salah guna kuasa dan penyelewengan dan rasuah ini kecuali Menteri Besar Khalid Ibrahim meletakkan jawatan atau membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor untuk menyerahkan mandat kepada rakyat memilih kerajaan yang lebih bersih dan bertanggungjawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada PRU-13 kali ini, rakyat Selangor pasti akan membuat pemilihan kerajaan yang terbaik untuk mereka.

      Delete
  46. Aku tak percaya Bank Negara akan mendengar cadangan PKR.

    ReplyDelete
  47. Kalau bab sembang tentang kekayaan sama rata, Anwar Ibrahimlah orangnya. Kononnya, para pemimpin UMNO kaya-raya belaka sebab mentekedaghah duit rakyat. Dihasutnya orang PAS untuk percaya dengan ceritanya, konon dalam UMNO tidak ada satu pun kebaikan. Orang PAS yang sebelum ini tak banyak tahu pun tentang UMNO, pakatla percaya habis-habisan.

    ReplyDelete
  48. Suatu ketika dahulu, iaitu pada tahun 1998, Anwar Ibrahim adalah orang yang paling kuat temberang tentang jet peribadi yang kononnya dibeli oleh Tun Dr. Mahathir sebab nak berlagak menggunakan wang rakyat. Kemudian pecahlah cerita bila Tun Dr. Mahathir buka rahsia, orang yang order jet peribadi tersebut adalah Anwar Ibrahim dengan alasan, kesibukan Perdana Menteri memerlukan sebuah pengangkutan yang cekap.

    ReplyDelete
  49. Yang dimaksudkan Perdana Menteri pada waktu itu adalah dirinya sendiri walaupun masa itu, Perdana Menterinya adalah Dr. Mahathir. Anwar Ibrahim beli jet itu dengan menggunakan kuasanya selaku Menteri Kewangan dan beranggapan waktunya untuk jadi Perdana Menteri sudah terlalu hampir.

    ReplyDelete
  50. Namun kuasa Allah Taala mengatasi segala perancangan Anwar Ibrahim. Disebabkan dia telah dipecat daripada UMNO dan diterajang keluar dari Kabinet, Anwar Ibrahim pun terus cucuk dan cucuk dengan penipuan dan tipu perdaya yang gagal ditolak serta gagal ditafsirkan oleh orang-orang PAS.

    ReplyDelete
  51. Persoalan dari mana Anwar dapat duit yang sangat banyak, tidak pernah dapat dijawab oleh Anwar Ibrahim sendiri apatah lagi konco-konconya. Kalaupun ada yang menjawab, kononnya Anwar ditaja oleh individu-individu tertentu pastinya, pertanyaan mengapa Anwar ditaja, tidak juga mengundang jawapan.

    ReplyDelete
  52. Anwar Ibrahim mengarahkan para penceramah PAS bercerita tentang kemewahan yang dinikmati oleh Najib Abdul Razak, Rosmah Mansor dan Muhyiddin Yassin. Konco-konconya seperti Rafizi Ramli, Saifuddin Nasution, Tian Chua, Tony Pua dan sebagainya membangkitkan cerita tentang perbelanjaan Seri Perdana dan Seri Satria, walhal kedua-duanya adalah kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  53. Bagaimana pula dengan kediaman peribadi Anwar Ibrahim yang nilainya lebih RM7 juta? Berbanding kediaman peribadi Perdana Menteri di Taman Duta yang nilainya jauh lebih rendah dan saiznya lebih kecil, Anwar Ibrahim perlu menjelaskan sumber kewangan yang membolehkan dia hidup serta memiliki hartanah sebegitu mewah.

    ReplyDelete
  54. Bercakap pula berkenaan jet peribadi…

    Bukan lagi rahsia, Anwar sekarang ini menggunakan jet super mewah dari jenis N99088 untuk pergi ke sana ke mari. Dari manakah Anwar memperolehi wang yang sebegitu banyak untuk membeli jet super mewah ini? Atau siapakah yang membiayai jet berkenaan untuk Anwar Ibrahim? Apakah tujuan pembiayaan tersebut?

    ReplyDelete
  55. Secara logik akal, kalau nak meminjam kereta dari kawan-kawan pun, kita terpaksa memujuk rayu dan membuat pelbagai akujanji, bagaimana pula dengan meminjam sebuah jet super mewah seperti yang digunakan oleh Anwar Ibrahim? Apa janji dan akujanji yang diberikan oleh Anwar Ibrahim kepada orang yang memberi pinjam jet super mewah itu kepadanya?

    ReplyDelete
  56. Belum pun jadi Perdana Menteri lagi dan belum pun memegang kuasa besar, Anwar Ibrahim sudah menunjukkan belangnya. Justeru, ada kebenaran jugalah dakwaan berbelas-belas tahun dan masih tidak dapat dijawab oleh Anwar Ibrahim sampai sekarang, yang dia sebenarnya telah menggadaikan negara ini kepada Zionis dan kapitalis Eropah asalkan dia dibantu untuk memperolehi kuasa.

    ReplyDelete
  57. Nak hidup mewah sebegitu rupa, pasti akan mewajarkan Anwar Ibrahim untuk berbuat apa-apa sahaja, asalkan hajatnya tercapai!

    ReplyDelete