Wednesday, October 3, 2012

MALAYSIA Pengeluar KONDOM TERBESAR Dunia



PONTIAN - Sebuah kilang berwarna putih di Pontian adalah ibu pejabat kilang Karex dan ramai pemandu yang tidak akan menoleh jika memandu di sepanjang jalan raya di bandar ini.

Bagaimanapun kilang seluas 3.6 ekar ini sebenarnya adalah kilang pengeluar kondom terbesar di dunia. Kira-kira 1,000 pekerja kilang ini telah memproduksikan dua bilion kondom setahun.

Kilang-kilang Karex lain di Klang dan Hatyai, sebuah bandar Thai berhampiran sempadan Malaysia telah menghasilkan 1 billion kondom lagi, menjadikan jumlah pengeluaran keseluruhan Karex kepada kira-kira tiga bilion, atau kira-kira 15 peratus daripada bekalan di seluruh dunia. Itu menjadikan Karex pembuat kondom terkemuka di dunia.

Kilang ini menghasilkan kondom untuk jenama terkemuka global, walaupun tidak akan mendedahkan nama-nama mereka. Ia juga mempunyai jenama sendiri, Carex, yang dijual di lebih daripada 30 buah negara.

"Kadang-kadang kami kelihatan pelik apabila ketika keluar untuk makan malam dan semua orang membincangkan mengenai kondom, tetapi ini telah menjadi begitu sebahagian daripada kehidupan kami dan kami tidak kisah lagi tentang hal itu," kata Pengarah Eksekutif Goh Miah Kiat sambil ketawa, dimana datuknya adalah pengasaskan syarikat ini.

Dilahirkan dalam sebuah keluarga yang terlibat dalam industri getah untuk empat generasi, Goh membesar dalam persekitaran bau getah yang tidak menyenangkan.

Karex mula mengeluarkan kondom pada tahun 1989, selepas mendapat idea daripada membuat sarung tangan getah. Tetapi hanya baru-baru ini ia mendapat perhatian apabila mendedahkan rancangan untuk menyenaraikan syarikatnya dalam bursa awam. Syarikat itu berharap dana yang diperoleh akan menggandakan kapasiti pengeluarannya kepada enam bilion kondom setahun, untuk memenuhi permintaan kondam yang semakin meningkat di seluruh dunia.

Menurut firma penyelidikan pasaran Penganalisis Industri Global, pasaran kondom global dijangka bernilai USD 6 bilion ( lebih RM 18 bilion) pada tahun 2015, dengan bekalan di seluruh dunia 27 bilion kondom. Itu adalah sehingga daripada bekalan semasa 20 bilion kondom, bernilai USD 4.2 bilion.

Permintaan bagi kondom di seluruh dunia telah berkembang kukuh sejak beberapa tahun apabila lebih ramai orang menerima penggunaannya, kata Goh.

"Anda boleh lihat bagaimana kondom dipasarkan secara berbeza sekarang. Pada masa lalu kotak kondom menunjukkan wanita seksi berbikini," katanya.

"Tetapi sekarang ianya kosong, seperti gula-gula, kerana kondom telah menjadi produk gaya hidup."

Sebahagian besar pembelian kondom di seluruh dunia bukan daripada pengguna tetapi oleh kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), katanya lagi.

Ia penting sebagai kaedah pencegahan HIV / Aids, terutamanya di negara-negara membangun kebanyakan kondom diedarkan percuma.

Di Afrika Selatan, misalnya, yang mempunyai kadar HIV / Aids tertinggi di dunia, penggunaan kondom di kalangan penduduk telah meningkat dari 27.3 peratus pada tahun 2002 kepada 75.2 peratus pada tahun 2009, kata Goh.

Kontrak dengan kerajaan dan agensi merangkumi separuh daripada jualan Karex, dan telah banyak meningkatkan pengeluarannya kebelakngan ini. Tahun lepas, hasil Karex melebihi RM200 juta.

Malaysia akan berharap bahawa IPO Karex - yang sedang dijadualkan untuk tahun depan - adalah satu kejayaan.

Malysia sedang berusaha menjadikan pembuatan kondom sebagai salah satu batu asas industri getah. Ia sudah pembuat sarung tangan getah terbesar di dunia dan menyumbang kira-kira 60 peratus daripada bekalan global.

Malaysia juga mengatasi Thailand sebagai pengeluar kondom terbesar di dunia pada tahun 2009. Tahun lalu Malaysia menyumbang kira-kira satu pertiga daripada sebahagian pengeksport kondom dunia, dari segi kuantiti.

Menurut Majlis Promosi Eksport Getah Malaysia (MREPC), kapasiti pengeluaran tahunan Malaysia untuk pengeluaran kondom adalah 4.5 bilion keping tahun lalu. Ini dijangka meningkat kepada 4.8 bilion tahun ini.SUMBER ASAL

No comments:

Post a Comment