Sunday, January 20, 2013

15 mayat rentung ditemui di kompleks gas Algeria



SEORANG tebusan yang cedera menerima rawatan di hospital selepas dibebaskan oleh pasukan militan semalam.



SEORANG tentera Algeria berada di satu pos kawalan yang terletak 10 kilometer dari kompleks gas In Amenas di mana militan menahan puluhan tebusan warga asing.


ALGIERS - Pasukan tentera khas Algeria semalam menemui 15 mayat rentung di kompleks pemprosesan minyak dan gas di In Amenas yang diserang oleh kumpulan militan pada Rabu lalu.
Siasatan lanjut sedang dijalankan untuk mengenal pasti mayat-mayat berkenaan selepas tentera Algeria melancarkan operasi menyelamatkan tebusan yang terdiri daripada warga asing dan Algeria. Punca kematian masih belum dapat dipastikan.
Lebih 20 orang warga asing masih dalam tahanan atau hilang di dalam kompleks terbabit ketika krisis tebusan memasuki hari keempat.
Bilangan dan nasib tebusan yang terselamat atau terbunuh belum dapat disahkan. Laporan menyatakan jumlah tebusan yang maut adalah antara 12 hingga 30 orang. Mereka terdiri daripada warga Norway, Jepun, Britain dan Amerika Syarikat (AS).
Satu sumber keselamatan Algeria memberitahu seramai 30 orang tebusan, termasuklah sekurang-kurangnya tujuh warga Barat dan 18 orang militan terbunuh dalam operasi tentera Algeria pada Khamis.
Pemimpin-pemimpin dari Britain, Jepun dan beberapa negara lain melahirkan kekecewaan atas operasi tentera Algeria yang dibuat tanpa sebarang rundingan.
Ketua kumpulan pengganas yang menyerang kompleks berkenaan dikenali sebagai Abdul Rahman al-Nigeri, seorang pejuang veteran dari Nigeria, lapor agensi berita Mauritania.
Pasukan tentera dilihat mengepung kompleks itu sambil beberapa buah helikopter memantau keadaan. Serangan itu dibuat bagi menuntut operasi tentera Perancis di Mali dihentikan. - Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0120&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2ITBhTQCz 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment