China senjata
Jumlah senjata yang dieksport China meningkat sebanyak 162 dalam tempoh lima tahun.
STOCKHOLM - China kini tersenarai sebagai negara kelima dunia mengeksport senjata sekali gus mendahului Britain, dipetik dari laporan AP.

Lapor Institut Kajian Keamanan Antarabangsa Stockholm (Sipri), jumlah senjata yang dieksport China meningkat sebanyak 162 dalam tempoh lima tahun iaitu antara 2008 dan 2012 berbanding lima tahun sebelumnya.

Sebelum ini, negara China menduduki tangga kelapan dengan dua peratus nilai eksport berbanding 5 peratus bagi tempoh terkini.

Sipri mendedahkan, Pakistan merupakan negara utama yang membeli senjata China serta menyumbang sebanyak 55 peratus daripada nilai eksport negara dan diikuti Pakistan sebanyak 8 peratus dan Bangladesh dengan nilai 7 peratus.

"Negara Asia itu mengembangkan industri senjatanya dengan sendiri melibatkan negara-negara penting dunia," kata Pengarah  Program Pemindahan Senjata Sipri, Paul Holtom.

Britain kini terpaksa selesa di tangga keenam buat pertama kali sejak disenaraikan pada 1950.

Negara Asia itu turut mewujudkan ruang dagangan eksport pengangkutan untuk ketenteraan termasuk tiga buah kapal perang ke Algeria, lapan pesawat pengangkut ke Venezuela dan sebanyak 54 kereta kebal ke Maghribi.

Dalam perkembangan lain, Amerika Syarikat (AS) dilapor menduduki tangga teratas dunia sebagai pengeksport senjata bagi tempoh 2008 hingga 2012 dengan nilai 30 peratus jumlah global. Rusia menduduki senarai kedua dengan nilai 26 peratus diikuti Jerman dengan 7 peratus dan Perancis mencapai nilai eksport sebanyak 6 peratus.

Institut berkenaan dalam kenyataannya memberitahu, Asia kini mampu mendominasi import senjata dengan tersenarainya China dalam kedudukan kelima pengeksport senjata dunia.