Wednesday, March 20, 2013

Politik samseng: Taktik pihak kalah sebelum bertempur



Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi,19 Mac 2013
PAS Wilayah Persekutuan (PAS WP) menyokong penuh dan bersetuju dengan gesaan daripada Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih), Datuk S Ambiga supaya Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) menolak keganasan politik dalam PRU ke 13.

Gesaan Datuk S Ambiga amat baik dan wajar dinilai oleh setiap parti politik. Dalam iklim PRU ke 13 yang semakin panas, parti-parti politik tidak seharusnya memanaskan landskap politik negara dengan insiden keganasan. Iklim politik hanya perlu dipanaskan dengan isu-isu semasa yang dibangkitkan dengan kefahaman dan kesedaran, bukan dengan keganasan.

Rakyat merasa terkejut dan takut untuk menerima kenyataan terhadap budaya membaling telur dan botol terhadap penceramah, menyerang dan mencederakan pemimpin, membaling batu terhadap penonton, menyimbah cat merah terhadap premis dan kenderaan aktivis, menghalang laluan pemimpin politik, melempar molotov cocktail terhadap rumah pemimpin, serta mengganggu ceramah yang diadakan oleh samseng bermotosikal dan lain-lain.

Ini adalah insiden yang benar-benar terjadi dalam masyarakat berbudaya tinggi seperti negara ini. Malangnya, hampir keseluruhan mangsanya adalah Pakatan Rakyat dan pemimpinnya. Soalnya, mengapa ada pihak begitu takut dengan ceramah atau aktiviti yang diadakan sehingga sanggup menghalangnya walau dengan apa cara sekalipun?

Keganasan politik akan menimbulkan suasana tidak tenteram, kacau bilau, ketakutan dan kebencian terhadap rakyat. Keganasan politik adalah budaya yang ditolak oleh rakyat. Sebagai masyarakat yang bertamadun, berintelek tinggi serta terdedah dengan pelbagai maklumat melalui kemudahan teknologi terkini, pengundi sebenarnya telah memuktamadkan keputusan dan tahu membezakan parti mana yang perlu mereka sokong dan tolak. Mana-mana pihak tidak perlu mencetus keganasan politik sebagai suatu pemaksaan mental terhadap pengundi untuk memilih mereka.

Parti-parti politik sama ada PR mahupun BN sepatutnya menumpukan strategi kepada memenangi hati pengundi lebih dari menyerang parti lawan. Pengundi adalah aset utama pilihanraya dan mana-mana parti yang mampu meraih sokongan pengundi terbanyak akan memenangi pertarungan ini. Seharusnya parti politik menerangkan manifesto dan tawaran mereka kepada rakyat supaya mereka merasa yakin terhadap kemampuan parti mereka.

Rakyat berpendapat mana-mana parti politik yang menimbulkan suasana ganas adalah parti yang telah kalah tetapi enggan menerima hakikat kekalahan mereka. Mereka gagal meraih keyakinan pengundi untuk memberi kepercayaan kepada mereka lalu mencari dalih lain seperti keganasan bagi meluahkan kemarahan. Keganasan politik akan menatijahkan sesebuah parti yang mencetusnya ditolak dengan mudah oleh rakyat tanpa perlu menunggu PRU ke 13.

No comments:

Post a Comment