Saturday, October 4, 2014

91,000 kenderaan balik raya


Kuantan: Kira-kira 91,000 kenderaan menggunakan Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK) untuk ke kampung halaman, hari ini, menjelang sambutan Aidiladha pada hujung minggu ini.
Anih Berhad, pengendali KLK dan juga Lebuhraya Pantai Timur (LPT) dalam kenyataannya berkata, jumlah kenderaan tersebut menghala ke pantai timur sejak jam 6 pagi dan 7 malam tadi. 
"Manakala, bagi LPT kira-kira 46,000 kenderaan menggunakan laluan ini untuk ke negeri-negeri di pantai timur pada tempoh sama" kata kenyataan itu. 

Situasi sama bagi pergerakan trafik dari arah terowong Genting Sempah menghala ke Karak sejak lewat petang tadi dan ia dijangka bertambah sesak menjelang tengah malam ini.
Foto
KESESAKAN lalu lintas dari Bukit Mertajammenuju Lebuhraya PLUS bermula sejak pukul 5 petang berikutan orang ramai mula pulang ke kampung menjelang Aidiladha. FOTO Amir Irsyad Omar

Jurucakap polis berkata, kenderaan bergerak perlahan bermula di Kilometer 45 Lebuhraya Karak, sementara dari arah Karak ke Kuala Lumpur pergerakan trafik lancar.

Lebuhraya Utara Selatan turut dijangka mengalami kesesakan dengan trafik bergerak perlahan petang ini, menurut Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM). 

Trafik dijangka akan bergerak perlahan di Tapah, Bidor dan dari Bidor sehingga ke Terowong Menora seterusnya menuju ke Kuala Kangsar di utara dan dari Bangi ke Seremban, persimpangan Nilai Utara menuju ke Nilai dan Nilai ke Seremban, katanya. 

Sementara itu, pemangku Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik negeri, Deputi Superintendan Mohamad Noor Yusof Ali berkata, pihaknya menasihatkan pemandu mematuhi peraturan jalan raya demi keselamatan masing-masing.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/03

No comments:

Post a Comment