Saturday, October 4, 2014

Negara boleh huru-hara jika Akta Hasutan dimansuhkan - Musa Hassan




BEKAS Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan (tengah) bersama Peguam dan Penganalisis Politik, Hasnal Rezua Merican (kiri) kelihatan ceria sebelum ditemubual oleh pengacara program 'Ruang Bicara', Sherkawi Jirim di Wisma BERNAMA, Kuala Lumpur, hari ini. - Foto BERNAMA
KUALA LUMPUR: Keamanan dan kestabilan dalam negara boleh tergugat jika Akta Hasutan 1948 dimansuhkan kerana beberapa hak serta keistimewaan yang termaktub dalam perlembagaan boleh dicabar.
Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, akta berkenaan ketika ini berperanan melindungi beberapa perkara melibatkan institusi diraja, hak dan keistimewaan bumiputera serta kebebasan bersuara.
"Saya merasakan kalau Akta Hasutan dimansuhkan, orang boleh mencabar apa-apa keistimewaan yang telah termaktub untuk bumiputera di dalam perlembagaan.
"Kalau semua ini dicabar saya rasa negara kita tidak akan aman dan boleh mendatangkan keadaan di mana keselamatannya tergugat, (sedangkan) perkara inilah yang akta ini (Akta Hasutan) tadi nak lindungi," katanya kepada Bernama selepas menjadi tetamu dalam rancangan Ruang Bicara Bernama TV di sini, malam ini.
Program selama satu jam yang dihoskan oleh Sherkawi Jirim, bertajuk 'Akta Hasutan 1948' itu turut mengundang peguam serta penganalisis politik, Hasnal Rezua Merican sebagai tetamu jemputan.
Musa berkata, akta berkenaan tidak perlu dimansuh atau diganti dengan akta baharu, namun ia boleh diubahsuai mengikut peredaran zaman dengan melakukan beberapa penambahbaikan.
"Saya merasakan kalau kita nak ubahsuai akta ini, kita membenarkan kritikan membina terhadap kerajaan. Ia tak jadi kesalahan asalkan kritikan bukan untuk hasut menggulingkan kerajaan dengan cara tak demokrasi.
"Tapi yang lain-lain berkaitan hak asasi, hak keitimewaan bumiputera, raja-raja, itu perlu kita jaga...itu penting," katanya.
Kerajaan sebelum ini bercadang untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948 dan menggantikan ia dengan akta baharu yang dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment