Saturday, October 4, 2014

Belanjawan Selangor fokus perumahan, pendidikan - Azmin


HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali menjangkakan sebanyak RM2.3 bilion akan diperuntukkan dalam Belanjawan Negeri 2015 yang akan dibentangkan pada 24 November depan.

Beliau berkata belanjawan terbabit akan memberi fokus kepada perumahan dan pendidikan.

“Saya sedang meneliti teras belanjawan itu. Ia akan di bawa ke Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri untuk diluluskan,” katanya dipetik Selangor Kini.

Beliau menyatakan demikian ketika berucap pada majlis bacaan doa selamat dan Surah Yasin sempena pelantikannya sebagai Menteri Besar, di Masjid Bukit Antarabangsa.

Katanya, ia akan membabitkan 50 peratus pembangunan dan 40 peratus bagi pengurusan.

Katanya, bagi perumahan, kerajaan negeri akan membina lebih banyak rumah mampu milik dan kos rendah.

“Kita menitikberatkan kepada penduduk migran, yang mana datang ke negeri ini untuk bekerja.

“Kita juga mahu kaum Melayu menguasai hartanah negeri, kita tidak mahu lagi bila sebut Melayu, orang hanya fikir setinggan,” katanya yang juga Adun Bukit Antarabangsa.

Selain itu, ujarnya bagi pendidikan, kerajaan negeri akan mengkaji sejumlah peruntukan untuk diberikan biasiswa kepada pelajar Universiti Selangor (Unisel), Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) dan Inpens.

“Kita tidak mahu pelajar dibebankan dengan yuran yang tinggi, jadi kita akan bantu mereka kerana pendidikan adalah teras utama dalam cabaran global,” katanya.

No comments:

Post a Comment