KUALA SELANGOR - Bekas Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu menimbulkan tanda tanya apabila mendakwa kekalahannya itu pelik tanpa menyatakan sebab atas dakwaan itu.

Meskipun ditanya berkali-kali sebab beliau berkata demikian, Mohamad atau lebih dikenali dengan nama Mat Sabu hanya membisu dan meninggalkan pihak media masuk kembali ke persidangan.

"Kalah perkara biasa tapi saya rasa peliklah... rasa pelik...," katanya ringkas.

Semalam, Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, Asmuni Awi mengumumkan jawatan Timbalan Presiden Pas beralih tangan apabila Mat Sabu hanya mendapat 279 undi sementara pencabarnya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man meraih 881 undi.

Sebentar tadi, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya, Tuan Ibrahim Tuan Man dan beberapa pemimpin lain meninggalkan persidangan seketika untuk berbincang berkaitan perjalanan muktamar sahaja tidak melibatkan keputusan pemilihan.

Perbincangan di sebuah bilik bersebelahan ruang persidangan itu berlangsung lebih kurang 15 minit sebelum Abdul Hadi dan pemimpin lain dilihat meninggalkan bilik tersebut dan kembali ke persidangan.

Perkara itu disahkan bekas Naib Presiden, Salahuddin Ayub yang turut mengikuti perbincangan itu.

"Hanya bincang tentang perjalanan muktamar sahaja. Tidak ada apa-apa.

"(Bincang berkaitan keputusan?) Tidak ada apa. Keputusan telahpun dibuat oleh perwakilan semalam. Itu seharusnya dihormati oleh semua pihak," katanya.