Friday, June 5, 2015

Putus Hubungan PAS-DAP Hanya Untuk Ambil Hati Penyokong - MCA


Diterbitkan: Khamis, 4 Jun 2015 10:09 PM
Chua Tee Yong
Datuk Chua Tee Yong

JOHOR BAHARU: Keputusan PAS dan DAP untuk memutuskan hubungan antara satu sama lain hanya bertujuan untuk mengambil hati penyokong masing-masing, kata Naib Presiden MCA, Datuk Chua Tee Yong.

Beliau berkata tindak-tanduk parti Pakatan Rakyat (PAS,DAP,PKR) selama ini adalah tidak memeranjatkan yang menggambarkan hasrat mereka untuk berkuasa.

"Pakatan Rakyat jelas menunjukkan kepada rakyat bahawa mereka terikat dengan masalah untuk berkuasa. Setiap mereka mahu menjadi 'big boss'.

"Namun mereka mengatakan ia adalah baik untuk rakyat," katanya.

Beliau diminta mengulas mengenai usul Dewan Ulama PAS pada Muktamar Tahunan Ke-61 yang sedang berlangsung di Selangor, yang mahu PAS memutus kerjasama politik dengan DAP tetapi masih mahu PAS kekal dalam Pakatan Rakyat.

"PAS berkata mereka mahu memutus hubungan dengan DAP tapi masih mahu bekerjasam dengan Pakatan. DAP juga berkata mereka mahu memutus hubungan dengan Hadi (Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang), tetapi akan tetap bekerjasama dengan PAS, saya tidak tahu apa semua ini.

"Tetapi ini sebenarnya putar belit politik. Mereka membuat tafsiran sendiri dengan harapan penyokong mereka akan terus menyokong mereka," kata Chua.

Beliau berkata ketiga-tiga pihak dalam Pakatan Rakyat tidak mempunyai persefahaman sejak sekian lama, seperti masing-masing PKR dan DAP berlumba-lumba membayangkan kabinet bayangan masing-masing.

No comments:

Post a Comment