Sunday, May 30, 2010

Anwar sosialis belakangkan tradisi kuasa Melayu



PUTRAJAYA 29 Mei - Datuk Seri Dr. Rais Yatim menyifatkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim seorang sosialis yang membelakangkan segala kuasa tradisi orang Melayu apabila menjanjikan jawatan Timbalan Perdana Menteri II yang dilantik di kalangan pemimpin DAP.
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu menegaskan, tindak tanduk ketua pembangkang itu tidak ubah seperti amalan sosialis yang dipraktikkan oleh DAP yang tidak pernah sedar tentang perjuangan kuasa tradisi Melayu.
''Anwar Ibrahim ini akan buat apa sahaja asalkan dia dapat jadi PM (Perdana Menteri), jadi apabila ada pihak yang kacau bangsa dan agama (dia), dia tak kisah.
''Dia (Anwar) ini langsung tidak mencerminkan sesuatu yang memberi keteguhan atau kekuatan pada orang Melayu atau peruntukan kuasa di bawah Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan.
''Oleh itu pinta saya, orang Melayu mesti baca dengan jelas supaya tidak terpengaruh dengan retoriknya," kata beliau kepada Mingguan Malaysia hari ini.
Beliau mengulas gimik politik terbaru yang dalam wawancara dengan akhbar berbahasa Cina Nanyang Siang Pau yang disiarkan 26 Mei lalu berjanji akan mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri II yang dilantik di kalangan pemimpin DAP jika pakatan pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.
Sambil memberitahu bahawa pakatan pembangkang sudah mewujudkan Kabinet bayangan, Anwar berkata, beliau telah dipilih menjadi calon Perdana Menteri.
Pada masa sama, katanya, pakatan itu bersetuju menambah jawata

No comments:

Post a Comment