Sunday, May 30, 2010

Hati-hati janji Anwar - Najib



PEKAN 29 Mei - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim kini semakin terdesak apabila melakukan penipuan besar dengan menabur pelbagai janji palsu kepada rakyat dan parti pembangkang lain.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, rakyat tidak seharusnya menerima bulat-bulat kata-kata Anwar yang boleh menabur janji yang berbeza-beza kepada kaum-kaum tertentu di negara ini.
"Rakyat harus berhati-hati kerana janjinya tidak semestinya dapat ditunaikan. Kadang-kadang dia cakap lain kepada orang Melayu dan cakap lain kepada orang Cina.
"Terpulang kepada rakyat, yang penting rakyat tidak boleh telan bulat-bulat kerana dia (Anwar) sendiri tahu dia tak boleh tunaikan,"katanya.
Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan mesyuarat agung Persatuan Institut Memandu Malaysia (PIMA) Ke-10 di Dewan Konvensyen Sultan Haji Ahmad Shah di sini hari ini.
Beliau mengulas laporan muka depan Utusan Malaysia hari ini mengenai janji Anwar untuk mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri II yang dilantik di kalangan pemimpin DAP jika pakatan pembangkang memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13.
Janji itu disuarakan oleh Anwar dalam wawancara dengan sebuah akhbar berbahasa Cina,Nanyang Siang Pau yang disiarkan pada 26 Mei lalu.
Najib yang juga Presiden UMNO menegaskan, apa yang dilakukan oleh Anwar adalah kerana beliau semakin kehilangan pengaruhnya.
Menurut beliau, bukti paling jelas Anwar semakin kehilangan pengaruh apabila ramai pemimpin kanan PKR keluar parti dan meletakkan jawatan masing-masing.
"Setiausaha Agung PKR pun sudah letak jawatan (merujuk kepada peletakan jawatan Datuk Salahudin Hashim). Jadi mesti ada sesuatu yang tak betul berlaku dalam kepimpinan PKR. Dia sudah hilang pengaruh dan wakil rakyatnya sendiri.
"Kalau mereka puas hati mereka tidak akan pindah. Puncanya ialah mereka tidak puas hati," tegasnya.
Berikutan itu kata beliau, Anwar terpaksa menaburkan janji yang sebenarnya tidak dapat dikotakan. Dia janji macam-macam tetapi dia tidak dapat mengotakannya. Dia janji politik yang dia tidak boleh tunaikan," jelasnya.
Sebelum ini Najib memberitahu, Anwar pernah melakukan penipuan paling besar kepada rakyat dengan berjanji untuk menubuhkan kerajaan pada 16 September 2008.
"Dia (Anwar) janji nak tubuh kerajaan. Itu adalah penipuan paling besar yang menjangkau tempoh beberapa bulan tetapi ramai yang sudah lupa.
"Biasalah dia akan tuding kepada kita (Barisan Nasional). Dia tak akan mengakui punca sebenarnya iaitu orang tidak puas hati dengan kepimpinannya," tambahnya.

No comments:

Post a Comment