Thursday, August 12, 2010

Derita mangsa banjir Tawau terus dapat perhatian



KOTA KINABALU 11 Ogos - Penderitaan 500 keluarga mangsa banjir kilat di Kampung Pasir Putih, Tawau terus mendapat perhatian kerajaan yang menghulurkan sumbangan RM100,000 melalui Tabung Bencana Bakti Desa.
Sumbangan disampaikan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal kepada Ahli Parlimen Kalabakan, Datuk Abdul Ghapur Salleh dalam satu majlis di Tawau baru-baru ini.
Mohd. Shafie berkata, bantuan tersebut membuktikan kerajaan sentiasa prihatin atas musibah yang berlaku ke atas rakyat di negara ini tanpa mengira kaum.
''Pegawai kementerian saya juga telah membuat tinjauan dan memberi laporan mengenai kerosakan dan kerugian yang dialami oleh penduduk kampung berkenaan.
''Dalam laporan dan gambar yang diberikan, amat memilukan di mana keadaan paras air sampai ke atas rumah dan amat membimbangkan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Pada 29 Julai lalu, kira-kira 500 buah rumah di Kampung Pasir Putih, Tawau rosak apabila dilanda banjir kilat ekoran hujan lebat yang berterusan selama dua hari.
Kejadian tersebut turut menyebabkan dua buah rumah musnah dibawa arus dan berpuluh-puluh kenderaan rosak.
Mohd. Shafie berkata, beliau sudah meminta Ghapur meneliti keperluan yang diperlukan rakyat di kawasan berkenaan untuk dikemukakan kepada kerajaan Pusat.
Sementara itu, mengulas mengenai tanah runtuh di Kilometer 42 Jalan Tawau-Semporna, Mohd. Shafie berkata, kerja baik-pulih jalan itu perlu dilakukan segera memandangkan jalan berkenaan adalah laluan utama ke Semporna, Kunak, Lahad Datu, Sandakan dan Kota Kinabalu.
Katanya, kelewatan memperbaiki jalan itu akan menjejaskan perhubungan beberapa daerah dan menimbulkan masalah jika berlaku kecemasan.
''Saya akan membawa perkara ini kepada Kementerian Kerja Raya di peringkat pusat untuk mengambil tindakan segera," katanya.
Beliau berkata, kerja-kerja pembaikan sementara jalan itu akan memakan masa dua hingga tiga minggu untuk siap.

No comments:

Post a Comment