Thursday, August 12, 2010

Kebas wang Royalti bagi wang ihsan, penyamun berlakon baik


Wang ihsan bertujuan baik



AWANG Adek Hussin memberi semangat kepada pelajar tingkatan enam Sekolah Menengah Long Yunus selepas menyampaikan wang ihsan di sekolah itu di Bachok, baru-baru ini. – UTUSAN/ TOREK SULONG


BACHOK 11 Ogos – Peruntukan wang ihsan sebanyak RM15 juta kepada murid-murid miskin di sekolah rendah dan semua pelajar tingkatan enam seluruh Kelantan membuktikan Kerajaan Pusat sentiasa menjadikan agenda membangunkan pendidikan di negeri ini sebagai keutamaan.
Pengagihan wang ihsan itu dibuat secara terus menerusi buku akaun bank pelajar bagi membolehkan mereka menguruskan perbelanjaan sekolah dan membeli peralatan pembelajaran yang diperlukan.
Malah, pertimbangan Jawatankuasa pengagihan Wang Ihsan Kelantan terhadap permohonan sekolah atau Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) mendapatkan sumber kewangan bagi menampung perbelanjaan rawatan pelajar yang menghidap penyakit kronik seperti jantung, buah pinggang, kencing manis dan lain-lain juga merupakan pembelaan kepada pelajar yang tidak bernasib baik.
Pengerusi Jawatankuasa Wang Ihsan Kelantan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, pengagihan wang ihsan dilaksanakan secara terperinci dan telus tanpa mengira fahaman politik kerana ia lebih mementingkan pembelaan kepada pelajar.
Menurutnya, fokus utama adalah untuk melihat berlakunya peningkatan dalam pencapaian akademik sekolah-sekolah Kelantan terutama pelajar tingkatan enam yang perlu menyambung pelajaran mereka ke universiti.
“Wang ini diagihkan tanpa agenda yang bermotifkan politik untuk dinikmati seluruh rakyat Kelantan. Semua pelajar tingkatan enam tanpa mengira Melayu, Cina atau keturunan Siam turut menikmati agihan wang ini.
“Ini termasuk murid di sekolah rendah dengan pendapatan bulanan ibu bapa mereka sebanyak RM1,500 ke bawah dan tidak mendapat bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin,” katanya di sini, baru-baru ini.
Awang Adek yang juga Timbalan Menteri Kewangan berkata, semua agihan wang ini direkodkan dan tidak wujud unsur salah guna kerana ini adalah amanah dan wang rakyat yang perlu diagihkan secara telus dan adil.
Buktinya, seramai 1,303 pelajar tingkatan enam daripada enam buah sekolah sekitar daerah ini menerima pengagihan wang ihsan itu dalam satu majlis di sini, baru-baru ini.
Pelajar pra-universiti terbabit menerima sebanyak RM200 seorang dengan jumlah keseluruhan RM260,600. Seramai 11,925 pelajar tingkatan enam di seluruh negeri bakal menerima agihan wang tersebut secara berperingkat-peringkat.
Turut menerima sumbangan ialah 3,225 ibu bapa murid sekolah rendah seluruh Bachok melibatkan peruntukan sebanyak RM667,000.
Pengarah Pelajaran negeri, Hussain Awang yang turut hadir pada majlis itu berkata, bantuan itu amat dihargai kerana wang yang diterima bakal menyuntik semangat pelajar untuk mencapai kejayaan dalam pelajaran.
Beliau turut menyifatkan pengagihan wang ihsan itu bukti kesungguhan dan usaha murni jawatankuasa berkenaan untuk memanfaatkan sumber kewangan yang diperoleh daripada hasil gas atau minyak di negeri ini yang suatu ketika dahulu dijadikan isu hangat oleh pihak tertentu.
“Setiap pelajar menerima sebanyak RM200 sebagai insentif dan galakan kepada mereka meningkatkan kecemerlangan dalam bidang akademik. Bantuan ini dianggap sebagai satu pemberian yang tinggi nilainya,” katanya.
Sementara itu, pelajar tingkatan enam Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Gunong, Wan Khairi Wan Mustafa, 19, berkata pemberian wang ihsan adalah suatu penghargaan kepada pelajar supaya berjaya dalam pelajaran.
Katanya, ini merupakan kali pertama semua pelajar tingkatan enam di negeri ini diberi keutamaan dalam mendapat agihan wang ihsan itu.
“Wang itu tidak akan dipersia-siakan dan akan digunakan sebaiknya untuk membeli bahan bacaan tambahan selain buku teks yang diterima menerusi Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT),” katanya.
Bagi pelajar keturunan Cina, Chia Soon Kit, 19, dari SMK Dato’ Perdana, pengagihan wang ihsan itu merupakan satu pembelaan kepada penerimanya dan ia sewajarnya dihargai.
“Pengagihan dibuat secara adil dan mengikut ketetapan yang telah diputuskan oleh kerajaan iaitu tanpa mengira bangsa serta keturunan,” katanya.
Seorang lagi penerima, Cheng Siaw Tin, 19, pelajar SMK Long Yunus berketurunan kacukan Siam dan Cina berkata, agihan wang ihsan itu dapat meringankan bebanan kewangan yang terpaksa ditanggung oleh ibu bapanya.
“Sebagai anak petani saya berterima kasih dan bersyukur di atas pemberian wang ihsan itu dan ia akan menyuntik semangat saya untuk meningkatkan usaha mencapai kemajuan dalam pelajaran,” katanya.
Dia turut menyifatkan pengagihan wang ihsan itu selari dengan aspirasi negara untuk melahirkan rakyat yang berilmu dan meningkatkan tahap keintelektualan secara menyeluruh.
“Ini terbukti apabila pelajar dan aspek pendidikan lebih diberi keutamaan. pelajar miskin dibantu. Pelajar yang menghidapi penyakit kronik dibela dan pelajar yang berjaya menyambung pengajian ke institusi pengajian tinggi turut dijanjikan insentif yang sama,” katanya.

No comments:

Post a Comment