Thursday, August 12, 2010

Golongan miskin, ibu tunggal dapat rezeki



JOHOR BAHRU 11 Ogos - Setiap tahun Persatuan Alumni Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dato' Jaafar, Johor Bahru tidak pernah melupakan tanggungjawab sosial membantu golongan berpendapatan rendah dan ibu tunggal.
Presidennya, Datuk Syed Hussien Al-Habshee berkata, tahun ini, adalah kali keenam persatuan tersebut menganjurkan majlis penyampaian bantuan di ambang Ramadan yang membabitkan 300 penerima daripada golongan berkenaan.
Beliau berharap, sumbangan keperluan asas seperti beras, minyak dan biskut yang dihulur sedikit sebanyak dapat meringankan bebanan penerima.
"Penganjuran secara berterusan menandakan bahawa persatuan ini sentiasa dekat dengan masyarakat dan prihatin dengan penderitaan golongan memerlukan perhatian," katanya pada majlis berkenaan di sini semalam.
Sumbangan disampaikan oleh Tunku Temenggung Johor, Tunku Idris Iskandar Sultan Ibrahim.
Antara golongan yang mendapat bantuan ialah ibu tunggal, Orang Asli dan pesara.
Salah seorang penerima sumbangan, Hasimah Hashim, 41, berkata, sudah 12 tahun dia menunggu untuk menerima sumbangan sebegitu.
Ibu kepada lima orang anak yang berusia antara empat hingga 13 tahun itu memberitahu, dia pernah memohon daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak dua kali, tetapi gagal.
"Entahlah mungkin saya tidak layak mendapat bantuan kerana suami bekerja sebagai pembantu perubatan di Hospital Sultanah Aminah (HSA).
"Berapa sangatlah gaji suami, sedangkan mulut yang hendak disuap ramai. Ditambah pula dengan anak kedua, Muhamad Rafi Haris, 12, yang kurang upaya," ceritanya.
Menurut Hasimah, anaknya itu tidak boleh berjalan sejak kecil dan disebabkan kesempitan hidup, Muhamad Rafi tidak berpeluang untuk belajar di sekolah khas.
Bersempena Ramadan, Hasimah berharap ada banyak pihak dapat membantunya meringankan bebanan yang digalas.
Sementara itu, Rosni Aman, 47, ibu kepada enam orang anak dan bekerja sebagai atendan di HSA berkata, gaji RM800 yang diperoleh tidak mencukupi menampung kehidupan mereka sekeluarga.
"Inilah pertama kali saya mendapat bantuan sebegini. Semasa arwah suami terlantar sakit selama dua tahun kerana kencing manis, dengan gaji itulah kami hidup.
"Saya tidak tahu nak mengadu kepada siapa. Harap sangat ada pihak yang sudi membantu kerana dua anak saya masih lagi bersekolah," katanya.
Bagi pasangan adik beradik, Mohd. Ridwan, 26, dan Mohd. Amir Hamzah Sumadi, 24, sumbangan yang diterima amat menggembirakan.
Mohd. Ridwan yang buta kerana demam panas dan murid Sekolah Kanak-Kanak Spastik Johor Bahru itu berharap ada pihak sudi mengambilnya bekerja.
"Sudah tentulah saya gembira kerana penganjur tidak meminggirkan orang kurang upaya seperti saya. Seperti orang lain, saya juga mahu hidup berdikari tetapi sehingga kini belum ada rezeki," katanya.

No comments:

Post a Comment