Thursday, August 12, 2010

Ikhlas atau tidak hanya tuhan yang tahu, tapi kalau UMNO sah tak ikhlas


Nik Aziz tolak tanggapan perkongsian Pas-DAP tidak ikhlas

KOTA BHARU 11 Ogos - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) menolak kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menyifatkan kerjasama Pas dan DAP bukan satu perkongsian yang ikhlas.
Beliau sebaliknya mempersoalkan sejauh mana keikhlasan hubungan antara UMNO dan MCA.
"Yang UMNO dengan MCA itu ikhlaskah? Pas bila baik dengan UMNO, UMNO mamah Pas, dia telan Pas, jadi nak buat apa lagi," katanya ketika diminta mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri itu dalam blog http://chedet.co.cc.
Menurut Dr. Mahathir, tindakan Pas itu bukanlah satu perkongsian yang ikhlas sebaliknya parti itu hanya ingin mendapatkan sokongan dan undi kaum Cina semata-mata.
Dr. Mahathir dalam blognya itu turut menyifatkan tindakan Pas bersekongkol dengan DAP sebagai contoh jelas hipokrasi masih menebal dalam politik di negara ini.
Sementara itu, ditanya sama ada Pas akan mengurangkan kempen politiknya sepanjang bulan Ramadan ini, Nik Abdul Aziz berkata, ia terpulang kepada kebijaksanaan pemimpin dan aktivis parti.
Katanya, Pas adalah sebuah parti berdaftar dan bebas membuat kegiatannya pada bila-bila masa.
"Kaedah kempen itu atas masing-masing, saya dalam ceramah saya jarang sebut parti, kecuali dalam majlis parti sendiri. Program lainnya saya tekankan Islam, ekonomi cara Islam, akidah cara Islam, sosial cara Islam.
"Politik dalam Islam adalah sedaging. Islam tidak boleh bergerak tanpa berpolitik dan politik pula mesti turut Islam, amalan politik Islam lebih demokratik daripada sistem demokrasi yang ada," katanya.

No comments:

Post a Comment