Thursday, August 12, 2010

Taliban gesa tolak bantuan Barat



Mangsa banjir Pakistan berebut-rebut untuk mendapatkan bantuan makanan yang diedarkan oleh tentera Pakistan di Jaffarabad, Pakistan, kelmarin. - AP



ISLAMABAD 11 Ogos - Taliban Pakistan menggesa kerajaan supaya menolak bantuan Barat untuk mangsa banjir di negara ini, dengan alasan bantuan itu hanya akan diselewengkan oleh pegawai-pegawai korup.
Gesaan militan yang memerangi kerajaan Pakistan itu disuarakan selepas Amerika Syarikat (AS) meningkatkan bantuan untuk mangsa bencana tersebut.
Banjir di Pakistan yang merupakan yang terburuk dalam sejarah negara ini telah meragut lebih 1,600 nyawa, menyebabkan dua juta penduduk hilang tempat tinggal dan menjejaskan kehidupan kira-kira 14 juta penduduk lain atau lapan peratus daripada penduduk negara ini.
"Kami menggesa kerajaan supaya jangan menerima bantuan Barat.
"Kerajaan di Khyber-Pakhtunkhwa dan di pusat mahu mendapat bantuan itu, bukan untuk penduduk yang terjejas tetapi untuk membesarkan lagi akaun bank mereka," kata jurucakap Taliban Pakistan, Azam Tariq yang merujuk kepada wilayah yang paling teruk dilanda banjir di barat laut.
Banjir berterusan berpunca daripada hujan lebat monsun menghakis lembangan sungai Indus dan membawa kemusnahan meluas dari kawasan pergunungan di utara ke dataran wilayah Sindh di selatan.
Ratusan jalan dan jambatan musnah dan keadaan boleh menjadi bertambah buruk kerana paras air belum memuncak.
Timbul juga kebimbangan badan-badan kebajikan yang ada hubungan dengan kumpulan militan cuba mengisi kekosongan disebabkan apa yang dilihat sebagai operasi bantuan pihak berkuasa yang kurang berkesan.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata, bencana itu adalah yang terbesar pernah dihadapi oleh negara ini dan berbilion-bilion dolar akan diperlukan untuk memulihkan kehidupan mangsa dan membina semula infrastruktur yang musnah.
AS mengumumkan bantuan tambahan berjumlah AS$20 juta (RM64 juta) semalam ketika kebimbangan semakin meningkat mengenai implikasi bencana tersebut terhadap politik, ekonomi dan keselamatan negara ini. - Reuters

No comments:

Post a Comment