Thursday, August 12, 2010

Tidak segan silu bersarapan



BANDARAYA MELAKA - Seorang lelaki berusia 54 tahun antara tiga yang ditahan Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim), semalam kerana makan di khalayak ramai pada bulan Ramadan.

Lelaki yang berasal dari Bukit Rambau itu ditahan ketika sedang menikmati sarapan nasi lemak di sebuah kedai makan bukan Islam tanpa segan silu.

Selain lelaki terbabit, dua lagi turut ditahan ketika sedang menjamu selera di kedai makan pada hari pertama umat Islam berpuasa, semalam.

Dalam operasi semalam, ia disertai 15 kakitangan Jaim bagi menyekat tindakan umat Islam yang tidak berpuasa dan makan di khalayak ramai sekitar Bandar Melaka.

Ketua Unit Pencegahan Penguatkuasaan Jaim, Nurul Iman Zakaria berkata, kesemua yang ditahan berusia lingkungan 31 hingga 54 tahun diberi notis perintah hadir ke Mahkamah Syariah oleh Jaim kerana tidak berpuasa.

:"Mereka dikenakan tindakan di bawah Seksyen 49 Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991 kerana tidak berpuasa.

"Jika sabit kesalahan, boleh didenda RM1,000 atau enam bulan penjara dan bagi kesalahan kali kedua, hukuman akan digandakan," katanya.

Nurul Iman berkata, operasi seumpama itu akan diteruskan setiap hari, termasuk melaksanakan kempen penghayatan bulan Ramadan yang dilancarkan kelmarin.

“Kempen ini diharapkan dapat memberi kesedaran kepada masyarakat Islam khususnya supaya menghormati bulan mulia ini.

“Kempen ini akan berterusan selama sebulan di seluruh daerah di negeri ini untuk memastikan umat Islam mengikut undang-undang dan menunaikan kewajipan berpuasa,” katanya.

Beliau berkata, tahun lalu, lebih 30 pesalah dikenakan tindakan di bawah seksyen berkenaan.

“Tahun ini, tindakan pencegahan digunakan menerusi operasi berbanding tahun-tahun sebelumnya apabila pesalah dibawa mengelilingi bandar Melaka menggunakan van jenazah, sebagai hukuman," katanya.

Sementara itu, beliau turut menasihatkan peniaga kedai makan Islam supaya memulakan perniagaan selepas 3 petang bagi mengelakkan ramai yang tidak berpuasa mengambil kesempatan.

No comments:

Post a Comment