Thursday, August 12, 2010

Hanya 13 hotel sah halal







SHAH ALAM 11 Ogos – Hanya 13 hotel di Selangor telah mendapat pengesahan halal dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Sehubungan itu, Pengarah JAIS, Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, umat Islam di Selangor diingatkan supaya sensitif dengan status halal hidangan berbuka puasa sepanjang bulan Ramadan ini terutama jika berbuka di hotel.
Beliau berkata, hanya hotel yang dapurnya telah disahkan halal oleh JAIS dan Jakim boleh diyakini bebas daripada penggunaan bahan-bahan mentah yang tidak halal dan meragukan serta jaminan kebersihan penyediaan dan pengendalian mengikut hukum syarak.
‘‘Sebahagian besar hotel-hotel memaparkan tag line Buffet Ramadan atau seumpamanya, seolah-olah menghalalkannya secara automatik kerana situasi Ramadan dan umat Islam.
‘‘Hakikatnya Buffet Ramadan atau seumpamanya ini tidak dapat memberi apa-apa jaminan terhadap status halal seperti dituntut oleh hukum syarak dan pematuhan kepada keperluan-keperluan lainnya,” kata beliau dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.
Menurut Mohammed Khusrin, biar pun penyediaan makanan di hotel menggunakan bahan mentah yang disahkan halal, masih banyak potensi bagi berlakunya pelbagai bentuk pencemaran unsur-unsur tidak halal secara langsung mahupun tidak langsung khususnya dalam aspek pengendalian dan penyediaan makanan.
Lebih malang katanya, apabila ia turut melibatkan unsur-unsur yang menjadi penyebab kepada masalah kesihatan jangka pendek dan jangka panjang.
‘‘Peningkatan budaya umat Islam berbuka puasa di hotel semasa bulan Ramadan berbanding hari-hari biasa menyebabkan beberapa hotel yang tidak mempunyai sumber guna tenaga dan prasarana lengkap akan mencari jalan bagi meningkatkan persediaan dan permintaan dengan kos yang minimum.
‘‘Berdasarkan beberapa petunjuk yang wujud serta pengalaman lalu, dijangkakan ada pihak hotel bakal memanipulasi bulan mulia ini sepenuhnya untuk mengaut keuntungan tanpa ada rasa tanggungjawab kepada penunaian hak mendapatkan hidangan yang halal dan bersih kepada umat Islam,” ujarnya.
Oleh itu katanya, logo halal yang diguna pakai dan dipamer di hotel dan restoran harus diteliti agar umat Islam tidak tertipu dengan penggunaan logo palsu.

No comments:

Post a Comment