Saturday, October 2, 2010

70 lagi warga emas pulangkan wang ehsan


SEBAHAGIAN dari penerima bantuan kerajaan Pulau Pinang memulangkan RM100 yang diberikan kepada mereka di pejabat UMNO Bahagian Bayan Baru, Georgetown, hari ini. - Foto Asman Ibrahim

02/10/2010 5:37pm

GEORGETOWN 2 Okt. - Seramai 70 lagi warga emas dari Bayan Baru di sini telah memutuskan untuk memulangkan semula wang ehsan RM100 yang diterima dari kerajaan negeri selepas curiga dengan sumber wang yang mungkin datang dari kegiatan perjudian.

Habsah Said, 81, dari Permatang Damar Laut berkata, beliau kecewa dan terkejut apabila mendapat tahu bahawa program menghargai warga emas anjuran kerajaan negeri itu diperoleh daripada kegiatan Kelab Lumba Kuda Pulau Pinang.
"Bagi orang islam, kami tidak dibenarkan menerima wang daripada sumber yang dilarang dan ia dianggap sebagai "duit haram" yang mana kami buat keputusan untuk memulangkannya semula," katanya.
Beliau berkata demikian pada satu sidang akhbar yang diadakan oleh Ketua UMNO Bahagian Bayan Baru, Datuk Abdul Rahim Saibu di sini, hari ini.
Katanya, beliau menerima wang itu sebelum ini kerana berpendapat ia sebahagian daripada usaha kerajaan negeri bagi menghargai golongan warga emas.

Seorang lagi warga emas Zainab Abu Bakar, 67, dari Kampung Melayu berkata, beliau memutuskan untuk memulangkan wang itu kepada kerajaan negeri secara sukarela.

Pada 25 Oktober lepas, Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican dipetik sebagai berkata,beliau menerima menerima sepucuk surat yang dikeluarkan Pejabat Ketua Menteri dan dialamatkan kepada seorang pegawai kelab itu yang memaklumkan bahawa kerajaan negeri telah menerima RM500,000 baki daripada sumbangan daripada kelab itu.

Pengundi Pulau Pinang yang berumur 60 tahun ke atas yang telah mendaftar dalam program itu layak mendapat bantuan RM100 setahun manakala waris mereka akan menerima RM1,000 selepas kematian mereka. - Bernama

No comments:

Post a Comment