Saturday, October 2, 2010

Ambil tindakan tegas perbuatan hina agama



KUALA LUMPUR 1 Okt. - Perbuatan menghina agama lain tidak boleh diterima di negara ini dan tindakan tegas harus diambil terhadap pihak yang melakukan perkara itu.
Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Datuk Nik Mustapha Nik Hassan berkata, dalam konteks Malaysia yang mempunyai penduduk berbilang kaum dan mengamalkan agama berlainan, setiap individu harus menghormati perkara itu bagi membentuk masyarakat yang harmoni.
"Dalam Islam, Allah tidak membenarkan kita menghina serta mempersendakan agama lain. Islam menghormati perkara itu.
"Sehubungan itu, sebarang tindakan yang boleh mencetuskan polemik antara agama harus dipandang serius.
"Malah tindakan tegas harus dikenakan terhadap mereka yang cuba menganggu-gugat keharmonian yang dinikmati selama ini," katanya ketika ditemui pada majlis Hari Raya Aidilfitri IKIM di sini hari ini.
Turut hadir Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon.
Beliau mengulas tindakan seorang paderi, Benjamin Stephen yang didakwa menghina agama Islam dan Rasulullah ketika menyampaikan ceramah di sebuah gereja di Kuching, Sarawak baru-baru ini.
Mengulas tentang Islamophobia, Nik Mustapha berkata, penganjuran sesi dialog dan seminar antara agama dapat mencari jalan penyelesaian dan memperbetulkan tanggapan negatif masyarakat Barat terhadap Islam.
"Ia perlu bagi meleraikan kemelut dan kebencian terhadap agama Islam yang turut boleh menggugat kestabilan ekonomi antarabangsa dan mengancam keharmonian manusia sejagat," katanya.

No comments:

Post a Comment