Wednesday, July 20, 2011

Bekas jaguh jimnastik China mengemis di jalanan

BEIJING: Seorang ahli jimnastik China paling berbakat ditemui meminta sedekah di jalan raya selepas menjual dua pingat emasnya dengan harga RM50.

Zhang Shangwu, 28, diyakini akan meraih pingat emas Olimpik Athens 2004 sebelum kariernya berakhir akibat kecederaan.


Dia kini terpaksa meminta sedekah di jalan raya selepas memperoleh sejumlah kecil bayaran daripada kerajaan dan mendapati dirinya tidak boleh bekerja.

Keadaannya mengejutkan rakyat China, sebuah negara yang menghargai pemenang Olimpik dan keluarga mereka dengan memberi hadiah.


Ia juga mendorong kecaman terhadap sistem sukan ala-Soviet yang ketat yang diamalkan China.


Pengkritik berkata, adalah sesuatu yang tidak boleh diterima melihat sejumlah besar atlit yang terpaksa bersara dibiarkan hidup dalam kesusahan.

Di negara itu, bintang sukan menjalani program latihan sejak usia muda.

Selagi berjaya, mereka akan menerima gaji bulanan dan pelbagai ganjaran. Tetapi jika kalah, mereka akan dibiarkan begitu saja.

Chang dilahirkan dalam sebuah keluarga petani di Baoding, wilayah Hebei. Pada usia lima tahun, dia dihantar berlatih selama tujuh tahun di sebuah akademi gimnastik.


Dia dipilih mewakili pasukan kebangsaan China pada 2001 dan menang dua pingat emas pada Sukan Universiti dunia.


Dia dilihat hampir pasti memenangi sukan Olimpik Athens pada 2004 tetapi gagal bertanding apabila mengalami kecederaan pada tendon Achilles.


Zhang tidak pulih daripada kecederaan itu dan terpaksa bersara pada 2005 dengan menerima bayaran sebanyak RM18,250 daripada kerajaan China.


“Wang itu bermakna pasukan tempatan tidak perlu menanggung masa depan saya. “Selepas saya meninggalkan sukan itu, saya mendapat pekerjaan sebagai budak penghantar makanan. “Tidak lama kemudian, kecederaan saya bertambah teruk sehinggga saya tidak boleh berlari atau berjalan untuk tempoh masa yang lama,” katanya. Apabila kehabisan wang simpanan dan datuknya pula mengalami pendarahan otak, Zhang beralih kepada jenayah dan pada 2007, ditangkap kerana mencuri di Beijing.


Dia dibebaskan dari penjara April lalu dan mendapati dirinya terpaksa mengemis untuk hidup. - AP

myMetro | Bekas jaguh jimnastik China mengemis di jalanan

No comments:

Post a Comment